Isolasjonen rundt rørene er vel asbest.
Det er vel garantert det i rørbøyene?

• Rør i en kjeller med isolasjon, potensielt asbest i rørbøyene, flere typer rørmateriale synlig, inkludert metall og plast.
  • Rør med hvit isolasjon og vevsmateriale i en veggbue, potensielt asbest, med ledninger festet på vegg ved siden av. Skitten overflate.
  • Isolering rundt rør med skadet overflate, potensielt asbest.
  • Rør i en kjeller med hvit isolasjon, mulig asbest, med flere ledninger festet med svarte strips. Bakgrunn er en ujevn betongvegg.
Nei, ikke garantert. Men det er en risiko for at bøyningene inneholder asbest. Det er ikke selve isolasjonen (ullen), men en pulveraktig masse som ligger innenfor innpakningen.

Magnus E K
Veldig sannsynlig i bøyer og avstikk, ja. Finnes i det harde som ser ut minne om gips. Den blottede isolasjonen på rettstrekningen på bilde 1 derimot ser ut som vanlig steinull. (Eventuelt kan det finnes små mengder i den hvite malingen som rørene er malt med også.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Meget sannsynlig i kriker og avstikk, ja. Finnes i det harde som ser ut til å minne om gips. Den blottede isolasjonen på rettstrekket på bilde 1 ser derimot ut som vanlig steinull. (Eventuelt kan det finnes små mengder i den hvite malingen som rørene er malt med også.)
Takk for svar

BiFuel BiFuel skrev:
Nei, ikke garantert. Men det er en risiko for at bøyerne inneholder asbest. Det er ikke selve isolasjonen (ullen) men en pulveraktig masse som ligger innenfor viklingen.
Blir til å sende på analyse om jeg vil være sikker. Takk for svar

Jeg hadde akkurat likt i min kjeller. Håndterte det som om det var asbest.

Det harde skallet i bøyene og skjøtene er høyst sannsynlig asbest, ja. Har du en hvit filtmatte viklet rundt røret under isoleringen er dette også asbest.

Det som vises på bildene ser ut som steinull og gips. Hvis du skal fjerne rørene så kapp dem et stykke fra bøyerne og kjør dem på deponi.

• Liker
Warleod
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.