I tvättstugan i detta 50-talshus sitter det stora målade plattor på väggen. Ser det ut som eternitplattor med asbest? Det finns likadana i matkällaren. Var det vanligt att man hade eternit inne i en
tvättstuga?
Nja... snarere en kok-kjele for vask enn varmekjele er min gjetning.
Det forekom helt inn på 60-tallet.
Det har stått en stor vaskemaskin på en støpt opphøyd plate i vaskerommet. I alle fall når jeg bodde der på 60- og 70-tallet. Jeg er forbauset over at man kledde så mange vegger med eternit. Men det ble vel ansett for å være bra.
Jeg er også litt overrasket over at det er veggene.
De pleier jo å være murt i hullstein eller lignende i gamle hus og dermed brannsikre.
I tak derimot er det veldig vanlig.
Jeg kan tenke meg at man satte plater som ren avretting på veggene, omtrent som vi setter gipsplater i dag. Eller myke tretexplater på den tiden. Men i et slikt rom, mot en kjellervegg, vil man ikke ha noe organisk materiale, i dag ville man kanskje sette f.eks. minerit. Men det er fullt mulig at man da bare hadde eternit som mulig plate. Nå vet vi ikke om det er eternit, men det ser ut til å kunne være det.
Sannsynligvis kan man få dem bort stort sett støvfritt om man tar bort skruene. Jeg ville nok prøvd det. Men sørg for å ha en god maske, og tette mot resten av huset når man gjør jobben. I verste fall så er de både skrudd og limt. Som litt ekstra, kan man prøve å fukte skruene når man skrur.