I tvättstugan i detta 50-talshus sitter det stora målade plattor på väggen. Ser det ut som eternitplattor med asbest? Det finns likadana i matkällaren. Var det vanligt att man hade eternit inne i en
tvättstuga?
Vaskerom i 50-tallshus med store, malte veggplater, metallvask, trebenk og radiator. Plater ligner eternitt og temaet diskuteres.
 
Ja det kan være eternit. Men du har tatt bilde fra ganske langt unna. Ta et nærbilde av skjøten.
Hvordan ser taket ut? Samme?
 
M MagHam skrev:
Ja det kan være eternitt. Men du har tatt bilde fra ganske langt unna. Ta et nærbilde av skjøyten.
Hvordan ser taket ut? samme?
Jeg er ikke i huset dessverre og husker ikke hvordan taket ser ut. Takk uansett.
 
Det har sikkert stått en varmekjele i det hjørnet tidligere, vanlig med eternitt som brannvern da.
 
Tja... snarere en kok-kjele for vask enn en varmekjele er min gjetning.
Det forekom helt inn på 60-tallet.
 
M MagHam skrev:
Nja... snarere en kok-kjele for vask enn varmekjele er min gjetning.
Det forekom helt inn på 60-tallet.
Det har stått en stor vaskemaskin på en støpt opphøyd plate i vaskerommet. I alle fall når jeg bodde der på 60- og 70-tallet. Jeg er forbauset over at man kledde så mange vegger med eternit. Men det ble vel ansett for å være bra.
 
Jeg er også litt overrasket over at det er veggene.
De pleier jo å være murt i hullstein eller lignende i gamle hus og dermed brannsikre.
I tak derimot er det veldig vanlig.
 
Jeg kan tenke meg at man satte plater som ren avretting på veggene, omtrent som vi setter gipsplater i dag. Eller myke tretexplater på den tiden. Men i et slikt rom, mot en kjellervegg, vil man ikke ha noe organisk materiale, i dag ville man kanskje sette f.eks. minerit. Men det er fullt mulig at man da bare hadde eternit som mulig plate. Nå vet vi ikke om det er eternit, men det ser ut til å kunne være det.

Sannsynligvis kan man få dem bort stort sett støvfritt om man tar bort skruene. Jeg ville nok prøvd det. Men sørg for å ha en god maske, og tette mot resten av huset når man gjør jobben. I verste fall så er de både skrudd og limt. Som litt ekstra, kan man prøve å fukte skruene når man skrur.
 
Staffans2000
Eller også lar du dem sitte igjen.
 
  • Liker
MagHam
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.