Hei!
Vi vurderer å kjøpe hus om noen år, og for at det skal være økonomisk mulig er det lurt å se på hus med litt "dårligere" tilstandsrapporter. Men vi trenger å få litt mer kunnskap om hvor omfattende ulike tiltak kan bli. Eksempelet nedenfor er en enebolig på litt over 120 kvm med lukt i hele huset fra krypkjelleren. Vannskader under baderom og vaskerom. Anticimex har kommet med følgende forslag etter selgerens inspeksjon, og selv om vi ikke er klare til å by enda, trenger vi å begynne å forstå hvor store slike problemer kan være. Bør man holde seg borte, eller går det å utbedre for rimelig sum (<millionen i hvert fall)?

Tiltaksforslag

Krypkjeller/Bjelkelag:
 De fukt- og luktskadede konstruksjonene fjernes.
 Syll og bygningsmaterialer i nærheten må byttes på grunn av lukt.
 Bjelkelaget og øvrige konstruksjoner gjenopprettes med nye materialer.
 Utettheter mellom bolig og grunn tettes.
 Krypkjelleravfukteren i grunnen serviceres og funksjonen kontrolleres.
 Avløpssystem, avløpsrør i krypkjelleren kontrolleres og mangler utbedres.

Øvrig:
 Ventilasjonen i boligen kontrolleres så det sikres tilstrekkelig luftutskifting i henhold til norm.
Fenol- og kloranisollukt fra impregnert materiale er sterk og setter seg i tapeter, møbler osv., og
det kan ta lang tid før lukten forsvinner, selv etter at årsaken til lukten er utbedret.
Det er risiko for at nevnte tiltak ikke kan fjerne all lukt, noe som kan innebære at eventuelt annet
luktskadet materiale må byttes ut mot nytt materiale.

P
Skal du kjøpe noe med fuktskader bør du ha solid kunnskap om fuktskader generelt, den spesifikke fuktskaden spesielt og sannsynligvis om det skal bli økonomisk også en viss håndlag selv.

Spar litt til og kjøp noe der du kan flytte inn direkte. Overflaten kan gjerne være slitt, men huset skal være friskt.

• Liker
Bjober
  • Laddar…
D
"Risiko finnes for at ovennevnte tiltak ikke kan fjerne all lukt, noe som kan innebære at eventuelt annet luktskadet materiale må byttes ut mot nytt materiale."

Dette kan bety at alt materiale må byttes, alt dvs ikke bare impregnerte sviller men også sponplater, isolasjon mm.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Skal du kjøpe noe som er fuktskadet bør du ha solid kunnskap om fuktskader generelt, den spesifikke fuktskaden i særdeleshet og antagelig om det skal bli økonomisk så også en viss håndlag selv.

Spar litt til og kjøp noe der du kan flytte inn direkte. Overflater kan gjerne være slitt, men huset skal være friskt.
Ja det føles som en ganske stor risiko å kjøpe noe fuktskadet. Syll og grunn høres dyrt ut å utbedre og ikke noe vi kunne gjort selv. Lettere med overflater. Takk for innspill!

D Derbyboy skrev:
"Det er en risiko for at ovennevnte tiltak ikke kan fjerne all lukt, noe som kan innebære at eventuelt annet luktskadet materiale må byttes ut med nytt materiale."

Dette kan bety at alt materiale må byttes, alt dvs ikke bare impregnerte bunnstokker men også sponplater, isolasjon mm.
Takk for innspill! Føles som at fukt kanskje er noe man bør holde seg unna, hvis man ikke kan gjøre den typen av tiltak selv. Eller at man skal regne med at det blir veldig dyrt. Det vi tenkte var at den typen av hus burde bli mye billigere, men det kanskje ikke blir sånn. Gjelder Stockholm så prisene er jo ganske høye.

Huset i eksempelet ville gi oss ca 1-1.5 million i budsjett for renovering.

D
Altså jeg ville jo ta fukt alle dager i uka i stedet for lukt. Ofte henger dog lukt sammen med fukt. Det finnes masse skrevet på nettet om luktskadede hus, den psykiske uhelse den kan skape osv.

Jeg synes det er viktig å huske at det ikke finnes noen garanti for at lukten forsvinner bare fordi man for eksempel fjerner den opprinnelige kilden til lukten, f.eks. en impregnert syll. I verste fall kan man måtte rive alt ned til grunnen.

• Liker
Bjober
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Altså jeg ville jo valgt fukt alle dager i uken i stedet for lukt. Ofte henger dog lukt sammen med fukt. Finnes masse skrevet på nettet om lukt-skadde hus, den psykiske uhelsen den kan skape osv.

Jeg synes det er viktig å huske at det ikke finnes noen garanti for at lukten forsvinner fordi man for eksempel fjerner den opprinnelige kilden til lukten, f.eks en impregnert syll. I verste fall kan man måtte rive alt ned til grunnen.
Og rive ned alt til grunnen innebærer altså å rive hele huset?

D
Ja, det er jo verste scenariet.

Eventuelt kan man spare grunnlaget, men jeg har lest en tråd om at lukten kom fra betongen. Men jeg synes du skal lete etter tråder som omhandler luktbelastede hus.

Jeg ville aldri turt å ta sjansen. Det er jo en fryktelig situasjon å begynne å betale håndverkertimer og bare kunne håpe på at lukten skal forsvinne.

Jeg ville valgt å bosette meg litt lenger ut i et friskt hus.

• Liker
Melo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.