Hei! Nyinnflyttet i 30-tallshus. Ved husets kortside har en utbygging blitt gjort, og den gamle ytterveggen finnes innendørs. Vi har lyst til å fjerne denne.
Huset har en valmet takkonstruksjon og takstolene hviler på husets langside. Har revet opp gulvet på loftet, og etasjeskiller i denne halvdelen av huset hviler også på husets langside.
Er husets kortside likevel å betrakte som bærende konstruksjon - til tross for at verken etasjeskiller eller takkonstruksjon hviler på kortveggen? I så fall betyr det jo at jeg skal ta inn en konstruktør, søke byggetillatelse og ha kontrollansvarlig - en prosedyre som koster penger men fremfor alt tar tid (4 mnd behandlingstid akkurat nå).
Bør jeg - hvis den ikke betraktes som bærende konstruksjon - likevel avveksle veggen?