Jeg gjetter at mellomgulvet ligger på tvers av huset, og er skjøtt over hjertevegg. I så fall bør det ikke være bærende. Ligger det noen bjelke som bærer opp gulvet i åpningen til TV-rommet? Har du tegningen over gulvet?
Det kan være en vegg som trengs for å holde ytterveggen på plass. Den veggen utsettes for et skikkelig trykk fra jorden.
Trolig ja. Motfylte murede vegger over en viss lengde trenger støtte. Sammenlign med hobbyrom/lager som har to slike kortere veggbiter vinkelrett mot ytterveggen. Er veggen motfylte? I så fall kan man kanskje la være en bit vegg om alt annet fungerer og man kan fjerne den om den ikke støtter bjelkelaget?
Med hensyn til de vertikale lastene er veggen ikke bærende. Derimot kan den ha en støttende funksjon i forhold til ytterveggen av lecasten. Om det behovet finnes kan det rekonstrueres i etterkant. Lar man en liten støttemur stå igjen, pleier det å være tilstrekkelig. Du kan laste ned prosjekteringsanvisninger for lecamurer fra Webers hjemmeside
Hei!
Trenger deres ekspertise. Jeg vil rive en vegg i leiligheten og lurer på om dere tror den er bærende? Veggen er lettbetong og 7 cm tykk.
Selvfølgelig kommer jeg ikke til å rive veggen før jeg vet helt sikkert at den ikke er bærende. Det ville vært forferdelig om hele huset raste og alle ble flate..
Selv om ikke stomsystemet framstår helt klart av tegningen kan man si at en 7 cm lettbetongvegg ikke er bærende.
Takk for svaret. Alle sier at man skal ta dit en yrkeskyndig. Men som du selv sier så er det vanskelig å tro at den skulle være bærende. Lettbetongvegger som er 60 år gamle pleier jo å være ganske porøse ifølge min erfaring, så spørsmålet er om man enda hadde ønsket å bo der om den skulle vært bærende.
På 1950-tallet var bærende lettbetongvegger ganske vanlige i flerbolighus, men aldri smalere enn 20 cm. 7 cm er garantert ikke bærende. Man ser på tegningen at det finnes en plass-støpt stamme rundt trappehuset som har en viktig rolle i konstruksjonen. Siden er den en loftsleilighet, så det er bare noen form for takkonstruksjon som skal bæres opp. Problemet med å finne noen yrkeskunnig er at et yrkesliv er for kort. De nå yrkesaktive har ikke tilstrekkelig erfaring...
På 1950-tallet var bærende lettbetongvegger ganske vanlige i flerbolighus, men aldri smalere enn 20 cm. 7 cm er garantert ikke bærende. Man ser på tegningen at det finnes en plass-støpt stamme rundt trappehuset som har en viktig rolle i konstruksjonen. Siden er den en loftsleilighet, så det er bare noen form for takkonstruksjon som skal bære opp. Problemet med å finne noen yrkeskompetente er at et yrkesliv er for kort. De nå yrkesaktive har ikke tilstrekkelig erfaring...
Okei Visste ikke at de hadde bærende vegger i lettbetong. Hver dag lærer man seg noe nytt. I min forrige leilighet så var alle innervegger i tegel, men på de bærende lå tegelstenene den andre veien så veggen ble mye tykkere. Takk for infoen i alle fall. Fant et bilde til.
Foreningen har nå sagt at jeg må få en person til å se på veggen og bekrefte at den ikke er bærende. Er det noen her som vet hvor man kan finne en person med den kunnskapen i Malmö området?
Mvh Adam
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.