Hei !

Jeg og min Sambo kjøpte en 1 1/2 plans villa fra 1975 for noen måneder siden.
og vi har begynt å gjøre om hjemme, nå kommer det til at vi vil ta ned en vegg på loftet da det er tilstrekkelig med rom som det er...

Huset er et mursteinhus nede og trepanel på øvre del (gavlene)

Det jeg lurer på er om den markerte veggen på bildet er bærende ?

har hatt hjemme noen venner som er snekkere og de sier at den med største sannsynlighet ikke er bærende da det ofte ikke er bærende vegger på øvre etasje...

Plantegning av to etasjer i en enebolig med en markert vegg i rød sirkel i andre etasje. Markerer muligens en ikke-bærende vegg.

jeg har gamle tegninger som jeg skal prøve å skanne inn, så kanskje det hjelper...

Takk på forhånd!

Mvh Jonas.

Det dine snekkere sier stemmer nok, men det går ikke å si sikkert ennå. Skal se på dine tegninger om du kan få opp dem.

• Liker
JKvint
  • Laddar…
det er vel få kataloghus som bygges med noen bærende vegger på den måten ? Alt for å kunne gjøre ulike rominndelinger i samme modul så å si.

• Liker
JKvint
  • Laddar…
Som øvrige sier, vil det overraske meg om det var bærende konstruksjon på øvre plan i et 1½ plans hus.

En enkel måte å teste på (som dog ikke er 100% sikkert) og det er trestamme, er å ta opp et hull ved en regel og begynne å sage av reglen (med baufil). Om sagen etter litt mer enn halve reglen klemmer fast kraftig, ligger det vekt på veggen og den er bærende (av noe). Klemmer den fast må du veksle av med en regel på siden og så prøve å bryte løs sagen...
Et advarselens ord bare, finnes det noen som helst mistanke om at det kan være bærende konstruksjon, må du få en konstruktør dit før du tar ned veggen eller sager av (eller i) flere regler!

• Liker
JKvint
  • Laddar…
Takk for svarene!
Skal prøve å skanne inn tegninger på jobben!
Kommer tilbake snart!
Med vennlig hilsen, Jonas

Kan du måle tykkelsen på veggen?

Hei!

Beklager at det har tatt så lang tid...

Nå har jeg fått skannet inn tegninger som jeg har iallfall!

Det jeg kan lese ut er at det er vanskelig å se om de er bærende eller ei!
Veggen er ca 6-8 cm tykk.

Takk på forhånd!

Plantegning av hus med romoppsett, inkludert stue, kjøkken, bad, soverom, garasje og boder, totalt 108 m².

Plantegning av et overplan på 75 m² med allrom, arb. rum, sovrum og WC. En rød sirkel markerer en vegg i midten av bygningen.

Tegning som viser en situasjonsplan for et hus med snittangitt takvinkel, høyder på 2,40 meter, ventilasjonsinfo fra 1967.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.