Jeg og min Sambo kjøpte en 1 1/2 plans villa fra 1975 for noen måneder siden.
og vi har begynt å gjøre om hjemme, nå kommer det til at vi vil ta ned en vegg på loftet da det er tilstrekkelig med rom som det er...
Huset er et mursteinhus nede og trepanel på øvre del (gavlene)
Det jeg lurer på er om den markerte veggen på bildet er bærende ?
har hatt hjemme noen venner som er snekkere og de sier at den med største sannsynlighet ikke er bærende da det ofte ikke er bærende vegger på øvre etasje...
jeg har gamle tegninger som jeg skal prøve å skanne inn, så kanskje det hjelper...
Som øvrige sier, vil det overraske meg om det var bærende konstruksjon på øvre plan i et 1½ plans hus.
En enkel måte å teste på (som dog ikke er 100% sikkert) og det er trestamme, er å ta opp et hull ved en regel og begynne å sage av reglen (med baufil). Om sagen etter litt mer enn halve reglen klemmer fast kraftig, ligger det vekt på veggen og den er bærende (av noe). Klemmer den fast må du veksle av med en regel på siden og så prøve å bryte løs sagen...
Et advarselens ord bare, finnes det noen som helst mistanke om at det kan være bærende konstruksjon, må du få en konstruktør dit før du tar ned veggen eller sager av (eller i) flere regler!