Ja det tror jeg, med tanke på prisene på de forskjellige delene… og sluttsummen.
Derimot er det nok ikke tomt med tilkoblinger (ev el/va/avløp) med..
Uten huset bygget av håndverkere på de forskjellige delene..
Observeea at de nevnte tilleggskostnader også og egne innkjøp.
Så vet jeg ikke (eller så gikk jeg glipp av) om de har tatt med byggetillatelse, ev pantbrev, skjøter osv (adm ting..)
Derimot er det nok ikke tomt med tilkoblinger (ev el/va/avløp) med..
Uten huset bygget av håndverkere på de forskjellige delene..
Observeea at de nevnte tilleggskostnader også og egne innkjøp.
Så vet jeg ikke (eller så gikk jeg glipp av) om de har tatt med byggetillatelse, ev pantbrev, skjøter osv (adm ting..)
Snigla skrev:
Ja det tror jeg, med tanke på prisene på de ulike delene… og sluttsummen.
Derimot er det nok ikke tomt med tilkoblinger (ev el/vann/avløp) med..
Uten huset bygget av håndverkere på de ulike delene..
Observer at de nevnte tilkommende avgifter også og egne innkjøp.
Deretter vet jeg ikke (eller så gikk jeg glipp av) om de har tatt med byggetillatelse, ev pantobligasjoner, tinglysinger osv (adm ting..)
Så hvis vi tar altså Hjätevadhus hus her https://www.byggahus.se/bygga/billigaste-husen-hustillverkare
Da koster det altså ca 2 millioner for et helt ferdig hus?
Om du ikke gjør noen spesielle valg, så er det der prisen for "selve huset" (oppreist og satt sammen/montert/bygget) Altså selve stommen, deres standard kjøkkenutstyr, baderomsutstyr, tapeter, folk, gulvvarme, tak osv (grunnmaling inngår, men ikke mer.. så du trenger å male fasaden).T Trallspik skrev:
MEN som sagt, bare huset INGEN tomt, grunn eller jordarbeider!
Årsaken til det (at det ikke inngår grunn og jordarbeider) er trolig at det kan variere veldig mye på hvilken grunn man vil ha og hvilken type jordarbeider som trengs på tomten.
Kjøper man "feil" tomt så kan jordarbeidene bli dyrere enn huset.. (om det er mye sprengninger, vanskelig terreng osv)
Så det som åpenbart kommer i tillegg på prisen er: Tomt, grunn, jordarbeider, sluttmaling, avgifter til myndigheter, tilkoblinger til va/avløp el osv. (alternativt anlegge trekammersbrønn/infiltrasjonsbunn og bore for eget vann)
Du kan alltid velge å gjøre ting selv, for å komme "billigere unna".. lister, tapeter osv. Kan være verdt å sjekke opp, men det er kanskje ikke verdt det til slutt (noe man må kjenne på selv.. hva man kan og vil gjøre.. samt hva fradragene er for å gjøre det selv..)
Noe jeg er litt usikker på om det faktisk inngår eller ikke, med tanke på at f.eks. nå ikke inneholdt grunn til huset.. er vvs arbeidene/materialet i grunnen for avløp/va
Man får litt hva man betaler for, eller hva jeg skal si. Hvis du kjøper disse "billigere nøkkelferdige" så har du færre valgmuligheter (selv om de har blitt litt bedre med årene på det området). Både når det gjelder planløsninger/endringer, tapetvalg, kjøkkenvalg.. ja.. alle valg rett og slett! Finishen inne i huset (lister, tapetsering, glipper osv) er ofte litt dårligere...T Trallspik skrev:
For noen er det umulig å velge et slikt hus, de vil liksom ha sitt "drømmehus" akkurat som bildet de har i hodet (en spesiell design, et bestemt kjøkken, bergvarme, italiensk flis osv).. og har vanskelig for å gå på kompromiss med husfirmaenes regler/valg... og da må man velge litt dyrere hus/firma (alt bygge helt i egen regi).
Det er ikke feil å velge noen av dem.. alt avhenger litt av hva det er man søker, budsjett, egen kunnskap (om man vil og kan bygge selv) osv.
Klikk her for å svare