2.374 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
Er denne konstruksjonen på ytterveggen ok?
Jeg har innhentet tilbud fra to byggere, og begge spesifiserte ytterveggene nøyaktig de samme unntatt på to punkter:
- 22 mm malt falspanel
- utvendig saling av vinduer og dører
- 34x70 mm spikregel for luftspalte
- 45 mm fasadeplate
- 0,2 mm aldringsbestandig dampsperre
- 34x70 mm installasjonsvegg
- OSB-finer
- 13 mm gipsplate
Forskjell:
- 300 mm lettbalkstamme / 220 mm lettbalkstamme
- 300 mm varmull / 220 mm varmull
Der den ene ytterveggen er 440 mm tykk og den andre bare 390 mm tykk.
Jeg lurer på om det er tilstrekkelig med den tynnere ytterveggen, for tilbudet er mye lavere, eller om det er dumsnilt å ikke velge den tykkere?
Beklager om det er et dumt spørsmål og at informasjonen ikke er tilstrekkelig for å få "riktig" svar fra dere. Jeg kan absolutt NULL om konstruksjoner og isolasjoner. Takk på forhånd.
- 22 mm malt falspanel
- utvendig saling av vinduer og dører
- 34x70 mm spikregel for luftspalte
- 45 mm fasadeplate
- 0,2 mm aldringsbestandig dampsperre
- 34x70 mm installasjonsvegg
- OSB-finer
- 13 mm gipsplate
Forskjell:
- 300 mm lettbalkstamme / 220 mm lettbalkstamme
- 300 mm varmull / 220 mm varmull
Der den ene ytterveggen er 440 mm tykk og den andre bare 390 mm tykk.
Jeg lurer på om det er tilstrekkelig med den tynnere ytterveggen, for tilbudet er mye lavere, eller om det er dumsnilt å ikke velge den tykkere?
Beklager om det er et dumt spørsmål og at informasjonen ikke er tilstrekkelig for å få "riktig" svar fra dere. Jeg kan absolutt NULL om konstruksjoner og isolasjoner. Takk på forhånd.
Beste svar
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 036 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.036 innlegg
Ja, det synes jeg absolutt!A AlexHo skrev:
ang. dampbarriere vs dampbrems, så henger det nok sammen med at ekofibrene er hygroskopiske og da pleier man å ha dampbrems i stedet for dampbarriere. Det finnes mye diskusjon rundt det ene eller det andre. Jeg har selv dampbrems og synes at det føles helt trygt. Det viktige er at det er ordentlig tett så ikke fukt kan komme ut i konstruksjonen via konveksjon - altså med trekk.
Stort takk, nå føles det litt tryggere å velge den tynnere veggen.K Kallebo skrev:Ja, det synes jeg absolutt!
ang. dampsperre vs dampbrems, så henger det nok sammen med at ekofibrene er hygroskopiske og da bruker man ofte dampbrems i stedet for dampsperre. Det finnes mye diskusjon rundt det ene eller det andre. Jeg har selv dampbrems og synes at det føles helt trygt. Det viktige er at det er ordentlig tett sånn at fukt ikke kan komme ut i konstruksjonen via konveksjon - altså med trekk.
Jeg gir meg ugjerne inn i en diskusjon om emnet men må påpeke den åpenbare mangelen på logikk å slippe inn mer fukt i veggen bare fordi den består av et visst isolasjonsmateriale.K Kallebo skrev:
Ingen anklage mot deg, men forklaringen kastes rundt uten ettertanke hele tiden. Det er som å montere en lekk dusjblander bare for at det finnes gulvsluk.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 036 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.036 innlegg
Har ikke tid til å redegjøre for alle argumentene, men en vegg med dampbrems kunne slippe ut fukt som ellers fanges bak plasten. Fukt som kan komme fra spikerhull, dårlig teipede skjøter eller en uforsiktig elektriker. Fukt kan også komme utenfra.. om sommeren har de fleste kjøling etc.W witten skrev:
Dampbremsen er dessuten ikke så gjennomtrengelig som det høres ut, så dusjblandere sammenligningen er litt haltende.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Luleå
· 5 611 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Luleå
- 5.611 innlegg
Bor i et hus bygget 2008, om vinteren er det 20% RH!W witten skrev:Ja gir meg ugjerne inn i en diskusjon om emnet men må påpeke den åpenbare mangelen på logikk å slippe inn mer fukt i veggen bare fordi den består av et visst isoleringsmateriale.
Ingen anklagelse mot deg, men forklaringen kastes rundt uten ettertanke hele tiden. Det er som å montere en lekk dusjblander bare fordi det finnes sluk.
Vet ikke om det skyldes fuktsperren i vegger / tak eller den mekaniske ventilasjonen
(fra- og til-luft varmepumpe)
Celluloseisolering kan jo også slippe fra seg fukt.
Nei, fuktvandringen går jo utover i en luftet veggkonstruksjon.K Kallebo skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Carport med förråd - vad säger ni om denna konstruktion?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är syftet med denna konstruktion på vinden?
Tak & Vind -
Fungerer denne konstruksjonen for innertak?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur denna infästning (konstruktionsdetaljbild) av bärlina i isolerad betongvägg?
Altan & Uteplats -
100 kvm altan på trädgårdsplattor, fungerar denna konstruktionen?
Altan & Uteplats