Jeg har innhentet tilbud fra to byggere, og begge spesifiserte ytterveggene nøyaktig de samme unntatt på to punkter:
- 22 mm malt falspanel
- utvendig saling av vinduer og dører
- 34x70 mm spikregel for luftspalte
- 45 mm fasadeplate
- 0,2 mm aldringsbestandig dampsperre
- 34x70 mm installasjonsvegg
- OSB-finer
- 13 mm gipsplate

Forskjell:
- 300 mm lettbalkstamme / 220 mm lettbalkstamme
- 300 mm varmull / 220 mm varmull
Der den ene ytterveggen er 440 mm tykk og den andre bare 390 mm tykk.

Jeg lurer på om det er tilstrekkelig med den tynnere ytterveggen, for tilbudet er mye lavere, eller om det er dumsnilt å ikke velge den tykkere?

Beklager om det er et dumt spørsmål og at informasjonen ikke er tilstrekkelig for å få "riktig" svar fra dere. Jeg kan absolutt NULL om konstruksjoner og isolasjoner. Takk på forhånd.

K
Vet jo ikke hvor du bor men 35 cm isolasjon er ikke feil ..

Vi har den tykkere fasadeplaten og et innvendig isolasjonslag sk. Installationsskikt der all el og andre rør har gått

• Liker
Alex Holmén
  • Laddar…
Jeg synes det er upassende med dampbrems i en såpass tykk vegg da den slipper inn mer damp i veggen enn en vanlig dampsperre.

• Liker
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vet jo ikke hvor du bor men 35 cm isolasjon er ikke feil ..

Vi har den tykkere fasadeplaten og et innvendig isolasjonslag sk. Installasjonslag hvor all elektrisitet og andre rør har gått
Västergötland
Synes du at den tynnere ytterveggen på 3900 mm er nok?

W witten skrev:
Jeg synes det er upassende med dampbrems i en så tykk vegg da den slipper inn mer damp i veggen enn en vanlig dampsperre.
Har ingen anelse om hva dampbrems er. Synes du jeg burde ta dette opp med byggmesterne?

A AlexHo skrev:
Har ingen aning om vad ångbroms er. Synes du jeg burde ta opp dette med byggerne?
Det er en dampsperre som ikke er like tett, brukes hovedsakelig i baderomsyttervegger. Den er mye dyrere.

• Liker
Alex Holmén
  • Laddar…

Beste svar

K
A AlexHo skrev:
Västergötland
Synes du den tynnere ytterveggen på 3900 mm er nok?
Ja, det synes jeg absolutt!

ang. dampbarriere vs dampbrems, så henger det nok sammen med at ekofibrene er hygroskopiske og da pleier man å ha dampbrems i stedet for dampbarriere. Det finnes mye diskusjon rundt det ene eller det andre. Jeg har selv dampbrems og synes at det føles helt trygt. Det viktige er at det er ordentlig tett så ikke fukt kan komme ut i konstruksjonen via konveksjon - altså med trekk.

• Liker
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Ja, det synes jeg absolutt!

ang. dampsperre vs dampbrems, så henger det nok sammen med at ekofibrene er hygroskopiske og da bruker man ofte dampbrems i stedet for dampsperre. Det finnes mye diskusjon rundt det ene eller det andre. Jeg har selv dampbrems og synes at det føles helt trygt. Det viktige er at det er ordentlig tett sånn at fukt ikke kan komme ut i konstruksjonen via konveksjon - altså med trekk.
Stort takk, nå føles det litt tryggere å velge den tynnere veggen.

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
ang. dampesperre vs dampbrems, så henger det nok sammen med at ekofibrene er hygroskopiske og da pleier man å ha dampbrems i stedet for dampesperre. Det finnes mye diskusjon rundt det ene eller det andre.
Jeg gir meg ugjerne inn i en diskusjon om emnet men må påpeke den åpenbare mangelen på logikk å slippe inn mer fukt i veggen bare fordi den består av et visst isolasjonsmateriale.

Ingen anklage mot deg, men forklaringen kastes rundt uten ettertanke hele tiden. Det er som å montere en lekk dusjblander bare for at det finnes gulvsluk.

• Liker
Daniel 109 og 1 annen
  • Laddar…
K
W witten skrev:
... kastes rundt uten ettertanke hele tiden. Det er som å montere en lekk dusjblander bare fordi det finnes gulvsluk.
Har ikke tid til å redegjøre for alle argumentene, men en vegg med dampbrems kunne slippe ut fukt som ellers fanges bak plasten. Fukt som kan komme fra spikerhull, dårlig teipede skjøter eller en uforsiktig elektriker. Fukt kan også komme utenfra.. om sommeren har de fleste kjøling etc.

Dampbremsen er dessuten ikke så gjennomtrengelig som det høres ut, så dusjblandere sammenligningen er litt haltende.

• Liker
Alex Holmén
  • Laddar…
Tomture61
W witten skrev:
Ja gir meg ugjerne inn i en diskusjon om emnet men må påpeke den åpenbare mangelen på logikk å slippe inn mer fukt i veggen bare fordi den består av et visst isoleringsmateriale.

Ingen anklagelse mot deg, men forklaringen kastes rundt uten ettertanke hele tiden. Det er som å montere en lekk dusjblander bare fordi det finnes sluk.
Bor i et hus bygget 2008, om vinteren er det 20% RH!
Vet ikke om det skyldes fuktsperren i vegger / tak eller den mekaniske ventilasjonen :thinking:
(fra- og til-luft varmepumpe)
Celluloseisolering kan jo også slippe fra seg fukt.

K Kallebo skrev:
Har ikke tid til å redegjøre for alle argumenter, men en vegg med dampbrems kunne slippe ut fukt som ellers ville blitt fanget bak plasten. Fukt som kan komme fra spikerhull, dårlig teipede skjøter eller en uforsiktig elektriker. Fukt kan også komme utenfra.. om sommeren har de fleste kjøling etc.
Nei, fuktvandringen går jo utover i en luftet veggkonstruksjon.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor i et hus bygget i 2008, om vinteren er det 20% RH!
Vet ikke om det skyldes fuktsperren i vegger / tak eller den mekaniske ventilasjonen :thinking:
(frauftvarmepumpe)
Celluloseisolasjon kan jo også slippe fra seg fuktighet.
Ikke på byggemateriale. Selv om noen tror det.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Ikke på byggemateriale. Selv om noen tror det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.