M
Vi skall renovera ett av våra rum i källaren och funderar i så fall på att ta bort en väggbit som är lite i vägen, men vi behöver lista ut om den är bärande eller inte innan man vågar peta på den.

Väggen finns i källarplanet, stående på en betongplatta. Enligt ritningen från 1978, när tillbyggnaden gjordes, så verkar det ha varit en hel vägg där från början, men en stor del är borttagen och nu vill vi ta bort den sista biten (inringad på källarplanets bild). Balken som nämns på ritningen sitter inte ihop med den väggen utan den sitter i väggen på andra sidan ytterdörren.

Vad tror ni om detta? Vågar man riva bort den sista biten också?

Plantegning av kjelleretasjen fra 1978, viser en innringet veggbit som vurderes for riving. En bjelke er markert i grønt på tegningen.
Gulnet plantegning av en kjelleretasje med markert vegg i et rom som vurderes fjernet under renovering.
Arkitekttegning av hus i tverrsnitt med dimensjoner, viser vegger og takstruktur. Potensiell bærende vegg i kjelleren er fremhevet.
Rom med treplankegulv og hvit vegg, delvis åpen døråpning viser inn til et annet rom hvor noen poser ligger på gulvet.

Hva er veggen bygget av?
Hvilken vei ligger bjelkelaget ovenfor?
Er det jordtrykk på utsiden av kjellerveggen?
Det finnes en risiko hvis den fungerer som støttemur for ytterveggen.

M
Det er gipsskiver på veggen i alle fall, hvordan det ser ut inni har jeg ikke undersøkt.

Bjelkelaget ja.. Nå kommer min totale uvitenhet fram her, vi har bare bodd i hus i noen måneder og jeg prøver fortsatt å lære meg under tiden det dukker opp ting man vil gjøre ;) Jeg vet ikke hvordan jeg kan finne ut av det, men mønet går i samme retning som den utstikkende veggbiten i alle fall :) (om det nå har noe med saken å gjøre)

Utenfor veggen er det en trapp ned til ytterdøren. Utenfor ytterdøren, bortover på bildet, er det ca 2-2.5m med jordtrykk på ytterveggen.

Takk for at du tok deg tid til å svare! :)

Om jeg har forstått deg riktig, så er det altså en trapp på andre siden av den veggen som du vil ta bort? (ikke trappa altså, men veggen :P)
Altså, nada, ingenting, luft?

Bjelkelaget hviler ikke på den veggen, men på ytterveggen, men hvis du ser på bjelkelaget og ser om det går en bjelke som går PRESIS over den veggen, eller om den veggen er mellom 2 stykker.

Ikke gjør som en snekker sa til meg (på en stor byggeplass) "En god måte å sjekke om det er bærende, er å kjøre inn tigersagen, napper det, så bærer det" :p

Feil av meg, misforsto hvilken retning bjelkelaget gikk i! Drit i hva jeg skrev om å sjekke hvordan bjelkene ligger :P De hviler ikke på den veggen uansett

M
Nesten, trappen ligger på utsiden av ytterveggen og ligger langs med huset. Når jeg ser nærmere på øverste bilde, ser jeg nå at det antagelig er den som er tegnet inn til venstre for de grønne linjene jeg har tegnet inn selv :) Det er en støpt vegg på andre siden av trappen som har jordtrykket på seg (linjen lengst ut til venstre på øverste bilde).

Bjelken går ved den lange grønne streken på øverste bilde, så den sitter ikke i det hele tatt sammen med den veggbiten. Men selv om den ikke har noen bjelke, kan den hjelpe til å holde opp noe ovenpå?

Jeg leste det der tipset om sagen i et innlegg her på forumet tror jeg også, jeg vil gjerne være 100% sikker før jeg gjør noe som kan være farlig ;) Jeg pleier å kunne innse mine begrensninger selv om det er gøy å prøve å lære seg så mye at man kan gjøre ting selv ;)

På tegningene ser du at rett over den veggen du vil rive står en vegg, noe som tyder på at veggen din er bærende.
Hvis jeg leser seksjonen din riktig, har du i tillegg en vout under den veggen, noe som da innebærer at den er bærende.

/Torpalainen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.