Min mor var ute med hunden i skogen og mistet nøkkelen i helgen og låsesmeden hadde ikke tid (før neste uke) så jeg måtte finne en alternativ vei inn. Det fantes sannsynligvis andre gode måter men slik ble det. Veggen kan være 5” tykk og jeg lyktes i å sage meg gjennom med en stikksag. Nå er spørsmålet mitt:

Trenger jeg å avlaste innertaket og bytte ut denne bjelken eller holder det med å legge/kile inn en kloss og slå på en bredere planke på utsiden (jeg tenker at en bredere erstatter de to lektene som skal sitte på hver sin side og jeg spikrer fast den i bjelkene) på utsiden?

Uklart hva jeg mener? Still gjerne spørsmål.
Takk,
 
  • En skåret åpning i en dørkarm, med synlige treverk og isolasjon, ved siden av en hvit dør med håndtak.
  • Ødelagt dørkarm med fjernede planker rundt døråpning; viser innsyn til interiør. Detaljer om reparasjon av veggstruktur synlig på bildet.
  • Hul i trevegg ved en dørhåndtak, med synlige tresplinter og litt isolasjon, sannsynligvis fra skjæring for å få adgang.
Hadde kilt inn en kloss med ordentlig lim og så skrudd. Du har jo reglene på siden intakt.
 
  • Liker
kulle
  • Laddar…
@Stefan N Ja, jeg sagde kun av reglene i midten. Jeg åpnet bare opp der jeg måtte gå inn og så ikke lenger opp hvordan det så ut.
Er de bærende (hjelpende) eller kanskje bare noe som er spikret i regelen i midten for å holde karnarna på plass?
 
Noen andre som har noen kommentarer på jobben?
 
R
Sage til biter som får plass i hullet, men ca 6 mm for korte, mye trelim på dem og 4 kiler som ikke er for bratte, 2 på hver side som slås inn og strammer oppover med lim på, da er du tilbake på ruta ett i bæring.
 
OK, takk. Så de der kileene, skal de kiles inn fra hver sin side eller hvordan mener du?
Som på bildet nedenfor?
 
  • Kiler blir satt inn fra motsatt side i en smal åpning.
  • Liker
rävlyan
  • Laddar…
R
Akkurat da vil det bli bæring og like sterkt som før sagingen, det er bra med flere kiler så anlegget på alt blir så stort som mulig. Har du flere kiler kan du øke mellomrommet til 10-15 mm, sørg for at kilene har en liten vinkel, det er best.
 
  • Liker
Stefan N
  • Laddar…
Mellomrommet som du nevner (10-15 mm) er det for at kilene skal få plass (oppe på)?
Føles som kilene blir tynne hvis det skal få plass 4 stk. på 10 mm.
 
R
Det er for at kilene skal kunne ligge så tett som mulig mot hverandre i hele rommet, derfor skal de ikke ha så bratt stigning og det blir så lite luft mellom dem som mulig, å banke inn fra to sider er perfekt og har ingen betydning om det er flere kiler, det som teller er anleggsflate.
 
  • Liker
Träflisa
  • Laddar…

1. Først kapper jeg en regel (eller 2 blir det nok siden hullet er bredere enn 2”) og limer dem sammen så de blir en kloss som presses inn i hullet på bredden. Over klossen er det plass (ca. 15 mm) for kiler.
2. Jeg sager til 4 kiler som er tynne, smører på et godt lim på alle sider av kilene og pirker dem inn fra hver sin side av hullet til det er proppfullt.

Hvis dette skal bli tett og bra, vil det sannsynligvis stikke ut litt kile på begge sider som jeg deretter bare slår av før jeg setter på panelet igjen.

Er det riktig oppfattet?
 
At fire regler har blitt brukt til denne stolpen er et tegn på dels at konstruktøren har vurdert at stolpens last er betydelig, dels at stolpens såkalte kneklengde er ganske stor på grunn av de omkringliggende vinduene. Akkurat nå er det rolig siden det ikke har kommet noen snø, men det drøyer ikke så lenge.

Ettersom stolpen hovedsakelig er utsatt for trykkrefter og de ytre reglene er intakte, går det bra å reparere den med mindre biter som kilis inn. For å unngå setninger synes jeg at hver regel skal repareres separat. Det beste er da om man bruker to svakt kilformede biter per regel der de skråskjærte flatene er vendt mot hverandre slik at man får en maksimal innspenning. (Se nedenstående bilde). Jeg mener man skal unngå små tynne kiler og det skal heller ikke være noen luft i kilingen. Det trengs egentlig ikke noe lim, det er bedre å låse dem mekanisk. Et tynt limlag kan dog fungere som smøremiddel, men bør ikke påføres før man har konstatert at kilene er passende store.
To trekiler med snittflater vendt mot hverandre, brukt for å reparere en stolpe ved å kile bitene mellom reglene for å sikre maksimal inspenning.
 
  • Liker
Huvudbrytaren og 2 andre
  • Laddar…
R
Träflisa Träflisa skrev:
Är de rätt uppfattat?
Det er riktig, samt at du skal slå inn kilerne så de sitter fast. Blir til å slå litt på hver side til det ikke går å få dem inn lenger, deretter vente en dag, gjerne 2 så limet rekker å tørke ordentlig, det kommer til å bli bra.
 
J justusandersson skrev:
At fire lekter har blitt brukt til denne stolpen er et tegn på dels at konstruktøren har vurdert at stolpens last er betydelig, dels at stolpens såkalte knekkelengde er ganske stor på grunn av de omkringliggende vinduene. Akkurat nå er det rolig siden det ikke har kommet noe snø, men det vil ikke vare lenge.

Siden stolpen hovedsakelig er utsatt for trykkrefter og de ytre lektene er intakte, går det bra å reparere den med mindre biter som kile inn. For å unngå setninger synes jeg at hver lekt skal repareres separat. Det beste er da om man bruker to svakt kileformede biter per lekt hvor de skråskårne flatene er vendt mot hverandre slik at man får maksimal fastspenning. (Se bildet nedenfor). Jeg synes man skal unngå små tynne kiler, og det skal heller ikke være noe luft i kilingen. Det trengs egentlig ikke noe lim, det er bedre å låse dem mekanisk. Et tynt limlag kan dog fungere som smøremiddel, men bør ikke påføres før man har konstatert at kilene er passende store.
[bilde]
Takk.

Så hvordan låser jeg kilene mekanisk?

Fra innsiden kan jeg nok ikke få til noe annet enn et metallbeslag eller lignende, men det blir vanskelig å sparkle over den? På innsiden sitter det kun litt masonitt på lektene og deretter tapet.

På utsiden kan jeg derimot skru til noe mer stabilt. Skulle jeg kunne banke i de der to kilene og deretter skru dem fast i sidene inn i den lekten som allerede sitter der. Det burde holde dem på plass. Deretter skulle jeg kunne skru kledningsbordet inn i kilene (som også skrus hele veien opp)?

Er det noe lignende du mener?
 
Ja, det er vel de to mulighetene som jeg tenkte på. Enten skråskru fast kilerne eller sette en dekkbord utenfor, eller en kombinasjon.
 
  • Liker
Träflisa
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beste er da om man bruker to svakt kilformede biter per regel der de skråskårne flatene vender mot hverandre slik at man får en maksimal inspenning. (Se nedenstående bilde).
[bilde]
Nå har vi snakket på jobbkaffen og vi er ikke helt enige i denne saken. Hvorfor skal jeg sage til to biter med en vinkel i stedet for en (for hver regel)?

Blir det ikke mer stabilt med en hel bit, som slåes inn og som er limt i bunnen og på toppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.