Jeg står i ferd med å bygge en entretrapp da den forrige var slutt og måtte rives. Øverst tenker jeg en enkel plattform av 45*170. Plattformen skal være 151*136 cm, så ganske liten. Trappen tenkte jeg så bygge ned til siden lik den gamle og gjenbruke rekkverkene. Jeg tenkte at jeg kan støtte med to søyler ytterst og stople opp plattformen. Den kommer til å være 1,5 m fra bakken. Mot veggen tenkte jeg å feste bjelken mot fasaden og kappe kledningen, og bruke husets gulvbjelker å feste med solide skruer.
Men jeg ble litt i tvil med bjelken mot veggen om det kan bli fuktproblemer på grunn av regnvann. Bør jeg tenke om? Siden den blir så høy så ville det være bra for stabiliteten å feste i veggen, tenkte jeg. Det er et lite tak over, men det kan likevel komme vannsprut dit ved regn.
Jeg vil jo ikke risikere å få fuktskader på panelet (som skal males om på grunn av ekstrem forsømt omsorg) så tips mottas gjerne!
Ingen regel mot panelet som du sier, blir skit mellom og panelet har det ikke bra
To plinter til langs grunnen som stagplanet ligger på og bygges opp til høyde for døren.
da finnes det å feste trappen i, samt to spikervinkler, en på hver side mot panelet. da kommer den ingensteds
Ok! Jeg får grave to hull til da . Jeg burde altså forankre den i dørrkarmen med spiker? Jeg tenkte om man burde bruke noen skikkelige franske skruer med litt avstand til panelen, men det holder kanskje som du sier.
Hvor langt ut burde bjelken være fra veggen? 5-10 cm?
Det holder med 5 cm fra panelet og da finnes det vinklet spikerplater som holder, skru med ankarskrue, ikke spik da kan panelet sprekke. Det er ikke store krefter som trengs for å holde det på plass.
Å feste i dørkarmen blir nok vanskelig, stannplanet skal vel ligge like under terskelen, overliggeren til gjerdet som blir kan du feste i panelet med en spikervinkel under denne, bare tenk på å få det stødig med stolpene til gjerdet så det ikke vingler.
Best er når gjerde-stolpene sitter i betongfundamentet, men det går å dra med vognbolt i konstruksjonen.
Ingen spik der, tre gir seg litt og da går det å etterstramme boltene litt.
En ting til, om du setter to stykker litt kortere stolper ved trappens slutt og drar vagnstykkene i dem, så vil trappen bli stabil og ikke bevege seg i nederkant, den blir stum slik en trapp skal være.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.