Hei alle byggere!
Hva er den enkleste og billigste måten å senke et innertak på så man kan sette inn downlights. Jeg bor i en borettslag hvor både vegger og tak er av veldig hard betong. Jeg ville blitt veldig glad om noen kunne forklare på en god måte hvordan man går frem. Ha D.

Du kanskje skal finne ut om du får gjøre det først.....
Om utleier/eier tillater slike ombygginger.

I en borettslag burde det ikke være noen problemer, så lenge du ikke påvirker bygningens bærende deler.

Det første du bør gjøre er å finne ut hvilke spotlights du skal bruke, velg noen med lavt innebyggingsdybde. De fleste mål man ser handler om avstand til brennbart materiale. Det bør være mulig å finne ut hvor mye ledig plass som trengs for ventilasjon av armaturen når undertaket er av betong, det burde være betydelig mindre enn de målene som gjelder ved tretak.

Hvis du går inn på f.eks. Gyproc's hjemmeside eller Norgips, så finnes det ganske detaljerte instruksjoner for taksenkninger. Både metode og dimensjoner.

Selv gjorde jeg sånn at jeg dro og kjøpte en gjeng 2"x4" lekter og leide en Hilti, så monterte jeg lektene på høyden. Senket altså taket 10cm og spikret deretter panelet i lektene. Fungerte kanon.

Og jeg anbefaler virkelig å leie en Hilti, slet med de første 5 hullene med en vanlig slagbor, tok nesten 2 timer. Med Hiltiin gjorde jeg 20 hull på 10 minutter. :o

Noe OT men...

Skal du bo i leiligheten en stund så kan jeg anbefale å kjøpe en borhammer. Venner og bekjente idiotforklarte meg da jeg kjøpte den Blå for nesten 2000 kroner. Dyre maskiner har man i hus, lød det. Men den maskinen har nok snart vært rundt hos alle jeg kjenner nå og ingen bruker sin egen slagbormaskin lenger.

Bør tilføyes at dette var før Rusta, Bauhaus m.fl. så det fantes i prinsippet bare proffmaskiner, Blå Bosch var den billigste jeg kunne finne. For øvrig er jeg ikke lei meg for det, maskinen er jo fantastisk og følger meg i graven.

Zephir

som forklart tidligere, skrur du en regel (45X70) rundt veggene med den avstanden du vil senke taket. Er den vanlige høyden i dag 2,5m, så senk minimalt. De reglene som deretter skal ligge mellom veggene, får henge i en (pendel) et båndjern som du fester i taket, slik at det nye taket henger i noe (om det nå er snakk om et større rom) antallet båndjern får avgjøres av rommets størrelse. Det nye taket skal naturligvis ikke falle ned av sin egen tyngde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.