6.545 lest ·
18 svar
7k lest
18 svar
Den enkleste beprøvde huskonstruksjonen for en amatør?
Side 1 av 2
Hus som er supertette, har lure oppvarmingsalternativer eller lureri materialer i all ære men finnes det noen "enkle sannheter" som vi har lært oss under de siste 100 årenes småhusbygging?
Uten tvil finnes det jo mange hus som ble bygget på 1900-tallet som har blitt rammet av ulike problemer men det finnes jo også mange hus som står helt fint 100 år senere.
Om man som amatør vil bygge et lite billig og energieffektivt hus, hva skal man da gjøre for valg for å minimere risikoen for å gjøre feil? Det er så klart et subjektivt spørsmål hva man er interessert i men for eksempel mener jeg at et passivhus ikke er et alternativ, det har for høye krav på høy og målt tetthet. Jeg skal kunne bygge huset "selv" i dag og det skal være sannsynlig at det står igjen om 100 år.
Kjeller/ikke kjeller?
Stående/liggende panel? Tresort? Stein? Puss?
Hvilken type isolasjon? Kan jeg ha tykke godt isolerte vegger, risikerer jeg da mugg der eller er det bare å kjøre på?
Slamfarge? Linoljefarge? Moderne farge fra TV-reklamen? Puss?
Gulvvarme? Radiatorer? Luftvarme?
Pellets? Solvarme? Ved? Varmepumpe?
1 Etasje? To etasjer?
Flatt tak? Møne? Lutende mot én side?
Takbelegg? Tegl? Metall? Gress? Annet?
Grunnkonstruksjon?
Stenderverk?
Det finnes sikkert en mengde interessante spørsmål, jeg er rett og slett nysgjerrig på hvilke valg gamle-oldefar ville ha gjort i dag om han skulle bygge et hus? De fleste hus som ble bygget ved århundreskiftet er selvfølgelig borte men mange er igjen og trives. Kanskje det er de "dyre kvalitetshusene" som har overlevd men jeg får følelsen av at det like mye er hus som ble bygget "hvem som helst".
Jeg vil altså ikke bygge et gammelt hus med vedovn og tømmer, bare gjøre de valg som er velprøvde, billige og enkle. Eller finnes ikke disse valgene? Handler det bare om å bruke riktig teknikk på riktig måte?
Tim
Uten tvil finnes det jo mange hus som ble bygget på 1900-tallet som har blitt rammet av ulike problemer men det finnes jo også mange hus som står helt fint 100 år senere.
Om man som amatør vil bygge et lite billig og energieffektivt hus, hva skal man da gjøre for valg for å minimere risikoen for å gjøre feil? Det er så klart et subjektivt spørsmål hva man er interessert i men for eksempel mener jeg at et passivhus ikke er et alternativ, det har for høye krav på høy og målt tetthet. Jeg skal kunne bygge huset "selv" i dag og det skal være sannsynlig at det står igjen om 100 år.
Kjeller/ikke kjeller?
Stående/liggende panel? Tresort? Stein? Puss?
Hvilken type isolasjon? Kan jeg ha tykke godt isolerte vegger, risikerer jeg da mugg der eller er det bare å kjøre på?
Slamfarge? Linoljefarge? Moderne farge fra TV-reklamen? Puss?
Gulvvarme? Radiatorer? Luftvarme?
Pellets? Solvarme? Ved? Varmepumpe?
1 Etasje? To etasjer?
Flatt tak? Møne? Lutende mot én side?
Takbelegg? Tegl? Metall? Gress? Annet?
Grunnkonstruksjon?
Stenderverk?
Det finnes sikkert en mengde interessante spørsmål, jeg er rett og slett nysgjerrig på hvilke valg gamle-oldefar ville ha gjort i dag om han skulle bygge et hus? De fleste hus som ble bygget ved århundreskiftet er selvfølgelig borte men mange er igjen og trives. Kanskje det er de "dyre kvalitetshusene" som har overlevd men jeg får følelsen av at det like mye er hus som ble bygget "hvem som helst".
Jeg vil altså ikke bygge et gammelt hus med vedovn og tømmer, bare gjøre de valg som er velprøvde, billige og enkle. Eller finnes ikke disse valgene? Handler det bare om å bruke riktig teknikk på riktig måte?
Tim
Bygg med stein (Leca eller tilsvarende), plate på marken, puss utvendig (og innvendig), legg tegl på taket så står huset i tusen år. At det finnes trehus som er hundre år eller eldre skyldes at de var med dagens mål nesten uisolerte, veggene og taket var varme som tørket ut eventuell fuktighet samt at ildstedet sto på bakken og tørket opp grunnlaget. Dagens superisolerte og tette hus har som Maztor skriver ikke eksistert så lenge, pokker vet hvor lenge de står igjen. Å bygge i uorganisk materiale er jo ganske åpenbart hvis man tenker etter.
Lykke TIL
Lykke TIL
Jeg foretrekker nettopp materialer som HAR blitt brukt lenge - som tre og leirpuss. Nå velger jeg selv å bygge et hus som er isolert med hardpressede halmballer fordi det er økologisk, billig og man KAN bygge det selv uten å være utdannet bygningsingeniør. Halmballene er den delen som ikke har blitt brukt i flere 100 år, men dog 100 år. Bygger man det RIKTIG så holder det veldig lenge. Det er litt vedlikehold med leirpuss med kalkpuss ytterst, men ikke mer enn på bindingsverkshus. Forskjellen fra tidligere er at du nå kan gjøre det til et passivhus siden veggene blir så tykke.
Selv vurderer jeg også å bytte ut betongen i gulvet mot lergulv - mye mer behagelig å gå på og de kan legges i omganger, noe som er mer upraktisk med betonggulvet (siden det kommer med lastebil). Naturligvis har man 300 mm isolasjon under og alt annet på samme måte som ved vanlig plate på mark.
På badet har jeg vurdert Tadelakt - en type puss fra Tyrkia som tåler å være på badet uten å slippe gjennom fukt. Utrolig vakre.
Jeg ble litt sjokkert da jeg leste at hus i dag beregnes å ha en levetid på 50 år!!! Wow. Jeg vil at mitt skal holde i 200 år helst! Dagens bruk-og-kast samfunn...
Så vil jeg for øvrig ha moderne innredning, bortsett fra en masovn i midten (+gulvvarme).
Selv vurderer jeg også å bytte ut betongen i gulvet mot lergulv - mye mer behagelig å gå på og de kan legges i omganger, noe som er mer upraktisk med betonggulvet (siden det kommer med lastebil). Naturligvis har man 300 mm isolasjon under og alt annet på samme måte som ved vanlig plate på mark.
På badet har jeg vurdert Tadelakt - en type puss fra Tyrkia som tåler å være på badet uten å slippe gjennom fukt. Utrolig vakre.
Jeg ble litt sjokkert da jeg leste at hus i dag beregnes å ha en levetid på 50 år!!! Wow. Jeg vil at mitt skal holde i 200 år helst! Dagens bruk-og-kast samfunn...
Så vil jeg for øvrig ha moderne innredning, bortsett fra en masovn i midten (+gulvvarme).
Søk etter det på internett - det finnes i alle fall en leverandør jeg vet som gjør det - og en annen site som nok både gjør det + som man kan kjøpe materialer fra:
De som bare utfører det:
E-Art-H Sweden
www.tadelakt.se
info@tadelakt.se
0761-720070
De som nok både utfører og selger materialer:
DECO Material & Design:
http://www.decomaterial.se/
(Prisene jeg fikk)
Prisen på vår Tadelakt er:
20 kg : 3 990 kr inkl.mva, beregnet til å dekke ca 10-12 m2
5 kg : 1 190 kr inkl.mva, beregnet til å dekke ca 2-3m2
Materialforbruket beregnes altså til +- 2kg/m2
1L olivenoljesåpe 260 kr inkl. mva
Primer (om det trengs) 520 kr inkl.mva.
De som bare utfører det:
E-Art-H Sweden
www.tadelakt.se
info@tadelakt.se
0761-720070
De som nok både utfører og selger materialer:
DECO Material & Design:
http://www.decomaterial.se/
(Prisene jeg fikk)
Prisen på vår Tadelakt er:
20 kg : 3 990 kr inkl.mva, beregnet til å dekke ca 10-12 m2
5 kg : 1 190 kr inkl.mva, beregnet til å dekke ca 2-3m2
Materialforbruket beregnes altså til +- 2kg/m2
1L olivenoljesåpe 260 kr inkl. mva
Primer (om det trengs) 520 kr inkl.mva.
Ja, akkurat så! Mitt hus blir 8-kantet i form men ellers akkurat så.
Forresten - ekstra viktig om du isolerer godt er å ha bra ventilasjon - kanskje helst FTX ventilasjon som tar vare på innendørsvarmen til 80-90%.
På taket mitt - sukkulenter (takløk) og jordbærplanter, altså levende tak.
Forresten - ekstra viktig om du isolerer godt er å ha bra ventilasjon - kanskje helst FTX ventilasjon som tar vare på innendørsvarmen til 80-90%.
På taket mitt - sukkulenter (takløk) og jordbærplanter, altså levende tak.
Hvordan er det med levende tak, hvilke krav stilles til underliggende konstruksjon? Jeg har f.eks. betongstein med 27 graders helling og ventilert loft under. Veier levende tak mer eller mindre enn betongstein? Må man tette ekstra nøye under, siden jeg forestiller meg at det binder fukt ganske lenge etter regn, eller?
Ja, levende tak kan bli tungt. Riktignok ulikt tungt avhengig av hva plantene skal vokse i. Søk på "Vegtech" - et firma på Gotland (tror jeg) som har en del brosjyrer på nettsiden sin som man kan laste ned. Ja, man trenger et tett tak + helst en slags rotstopp som gjør at planter (som kanskje selvsår seg) ikke får røtter som leter seg ned til de spontede bordene. Man skal altså ikke så hva som helst, men gjerne sukkulenter (takløk av en spesiell sort som tåler kulde/tørke/varme/sol) eller også jordbærplanter - dvs. planter som ikke har kraftige røtter eller trenger tykt jordlag å vokse i.
Jonazz, vi holder også på å se på levende tak, et sedumtak dog for å holde nede vekten og minimere vedlikeholdet. Vekten og vannbehov ved tørr sommer, samt 'rensingsbehov' fikk oss til å avskrive torv/jordtak raskt. Sedum beregnes å veie ca. 50 kilo/kvm i våt tilstand og du kan ha maks takhelling på 27 grader, noe du har
Laget på skråtak er rundt 40mm og legges på takpappen.
I likhet med EvaS sjekket vi vegtech, men googler man finnes det flere selskaper, dog ser prisen ut til å være mer eller mindre den samme, rundt 500kr/kvm ifølge andre kommentarer vi har hørt fra andre, men da skal montering og noen slags garanti inngå.
I likhet med EvaS sjekket vi vegtech, men googler man finnes det flere selskaper, dog ser prisen ut til å være mer eller mindre den samme, rundt 500kr/kvm ifølge andre kommentarer vi har hørt fra andre, men da skal montering og noen slags garanti inngå.
Medlem
· Halland
· 4 516 innlegg
Hei!
K.I.S.S = Keep It Simple Stupid er like sant i dag som på 50-tallet. Som Plutus sa "Man velger en bra plass å bygge på....." Første regel! Passe høyt, bra grunnforhold, ikke for vindpint, god sikt mot sør.
Søk på Keck og Bruno Matson solhus så får du vite hvor fremsynt man tenkte allerede på 40- og 50-tallet uten ekstreme løsninger. Store vindusflater mot sør og passe avskjerming mot vest for å unngå den kvalme ettermiddagssolen fungerer også i dag.
Konstruksjonsløsninger? Tja, hvilke er det som historisk har fungert når de er utført korrekt? Husk at du antagelig vil ha et rett vedlikeholdsfritt hus. Følgende svar er basert på at det som ikke finnes ikke kan mugne.
K.I.S.S = Keep It Simple Stupid er like sant i dag som på 50-tallet. Som Plutus sa "Man velger en bra plass å bygge på....." Første regel! Passe høyt, bra grunnforhold, ikke for vindpint, god sikt mot sør.
Søk på Keck og Bruno Matson solhus så får du vite hvor fremsynt man tenkte allerede på 40- og 50-tallet uten ekstreme løsninger. Store vindusflater mot sør og passe avskjerming mot vest for å unngå den kvalme ettermiddagssolen fungerer også i dag.
Konstruksjonsløsninger? Tja, hvilke er det som historisk har fungert når de er utført korrekt? Husk at du antagelig vil ha et rett vedlikeholdsfritt hus. Følgende svar er basert på at det som ikke finnes ikke kan mugne.
Kjeller/ikke kjeller? IKKE kjeller.
Stående/liggende panel? Treslag? Stein? Puss? Tegelfasade eller stående trepanel. Puss i riktig klima.
Hvilken type isolasjon? Kan jeg ha tykke godt isolerte vegger, risikerer jeg da mugg der eller er det bare å kjøre på? Finnes ingen muggrisiko ved riktig konstruksjon, søk på internett. I prinsippet gjelder stående regler med isolasjon mellom og så diffspærre på innsiden (gjelder under forutsetning av at huset er oppvarmet hele året).
Slamfarge? Linoljemaling? Moderne maling fra TV-reklamen? Puss? Hvilken som helst maling av god kvalitet. Vil påstå at malingens kvalitet betyr mer enn typen den er. Samt at du kan male bra.
Gulvvarme? Radiatorer? Luftvarme? Har aldri sett et eneste sakargument mot radiatorer bortsett fra at det er mer jobb å rengjøre. Finnes de som hevder at energiforbruket går ned fordi man kan senke innetemperaturen et par grader så lenge føttene er varme, men jeg kan ikke huske en eneste vitenskapelig rapport på en stor gruppe hus der forbruket går ned ved gulvvarme. Deretter skal vi ikke snakke om mekbarhet....... Tror det er morsommere å tette en lekkasje om 70 år i et system med utvendige radiatorer og rør.
Pellets? Solvarme? Ved? Varmepumpe? Vannbasert system, pellets eller ved om du har plass til akkumulatortanker. Luft-luft-VP som supplement, er jo lett å bytte når det kommer en bedre.
1 Etasje? To etasjer? 1 etasje gir bedre tilgjengelighet men koster mer i oppvarming, ditt valg.
Flatt tak? Møne? Skrånende mot én retning? Saltak > 14 graders skråning.
Takbelegg? Tegl? Metall? Gress? Annet? Tegl eller metall.
Grunnkonstruksjon? Plate på mark som er riktig utført med drenering, fuktsperre og isolasjon.
Stamme? Stående treverk
Deretter et par generelle regler: La ALDRI huset stå uoppvarmet. Bruk ALLTID dusjkabinett eller badekar med dusjforheng. Bruk BARE fabrikkproduserte slanger for oppvask- og vaskemaskin. SJEKKLISTE for vedlikehold som maling. SPAR ALDRI på elinstallasjonen.
Så, det var mine egne personlige meninger, nå venter jeg på proteststormen.........
Mvh,
Anders Nilsson
Stående/liggende panel? Treslag? Stein? Puss? Tegelfasade eller stående trepanel. Puss i riktig klima.
Hvilken type isolasjon? Kan jeg ha tykke godt isolerte vegger, risikerer jeg da mugg der eller er det bare å kjøre på? Finnes ingen muggrisiko ved riktig konstruksjon, søk på internett. I prinsippet gjelder stående regler med isolasjon mellom og så diffspærre på innsiden (gjelder under forutsetning av at huset er oppvarmet hele året).
Slamfarge? Linoljemaling? Moderne maling fra TV-reklamen? Puss? Hvilken som helst maling av god kvalitet. Vil påstå at malingens kvalitet betyr mer enn typen den er. Samt at du kan male bra.
Gulvvarme? Radiatorer? Luftvarme? Har aldri sett et eneste sakargument mot radiatorer bortsett fra at det er mer jobb å rengjøre. Finnes de som hevder at energiforbruket går ned fordi man kan senke innetemperaturen et par grader så lenge føttene er varme, men jeg kan ikke huske en eneste vitenskapelig rapport på en stor gruppe hus der forbruket går ned ved gulvvarme. Deretter skal vi ikke snakke om mekbarhet....... Tror det er morsommere å tette en lekkasje om 70 år i et system med utvendige radiatorer og rør.
Pellets? Solvarme? Ved? Varmepumpe? Vannbasert system, pellets eller ved om du har plass til akkumulatortanker. Luft-luft-VP som supplement, er jo lett å bytte når det kommer en bedre.
1 Etasje? To etasjer? 1 etasje gir bedre tilgjengelighet men koster mer i oppvarming, ditt valg.
Flatt tak? Møne? Skrånende mot én retning? Saltak > 14 graders skråning.
Takbelegg? Tegl? Metall? Gress? Annet? Tegl eller metall.
Grunnkonstruksjon? Plate på mark som er riktig utført med drenering, fuktsperre og isolasjon.
Stamme? Stående treverk
Deretter et par generelle regler: La ALDRI huset stå uoppvarmet. Bruk ALLTID dusjkabinett eller badekar med dusjforheng. Bruk BARE fabrikkproduserte slanger for oppvask- og vaskemaskin. SJEKKLISTE for vedlikehold som maling. SPAR ALDRI på elinstallasjonen.
Så, det var mine egne personlige meninger, nå venter jeg på proteststormen.........
Mvh,
Anders Nilsson