40kvm soverom skal bygges til eksisterende bygning. (sommerhytte men vil bli brukt vinterstid)

For å følge tilstøtende bygning er det 145mm lektekledning som gjelder.

Veggen bygges på plate på mark.

Men hva er den enkleste måten å bygge opp veggen på? Tilstøtende vegger har asfaboard men jeg tenker vindsperre?

Det er minimalt med strøm som skal legges inn og det kan gjøres fra taket.

Utenfra og inn:
Kledning/spikrelækt/vindsperre/195mm stender + isolasjon/dampsperre/gips

Er det dumsnålt å ikke ha lekter eller OSB bak gipsen?

Ja, det er dumt å ikke ha noe bak gipsen. Snikvarianten er vel dobbeltgips, men jeg foretrekker noe man kan skru i med normale saker.

Luter mot dette da: Kledningsbord/spiklekt/vindsperre/195mm regel + isolasjon/dampsperre/osb/gips

Da legger jeg elektro i regelstammen utenfor dampsperre "er dette dumt?

Det er slik man har pleid å gjøre i mange år, så det fungerer nok bra. Nå for tiden pleier man å sette dampsperren og så lekte på ytterligere 45mm slik at man får et koblingsrom innenfor og slipper å lage hull i dampsperren. Om man vil kan man isolere rommet før man spikrer igjen.

Ok men ettersom det er ytterst lite elektriske installasjoner som skal gjøres synes jeg det føles unødvendig med ekstra 45x45 lekter...

Ja, det er mest om man må oppfylle tetthetskravene for nybygg.

Ja, så bryter det kuldebroen litt. Så et alternativ ville være: Kledningsbord/spikerlekt/vindduk/145 stående regel + isolasjon/plast/45 liggende regel + isolasjon +el/osb/gips

• Liker
Novisfixaren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.