Hei,

Lar pusset opp kjellervegger og gulv for litt over to år siden rett etter drenering. Ingen behandling av verken gulv eller vegger er gjort ennå. Litt forvirret over skiftningene på veggene - ser likt ut uansett om det er mot bakken eller avgrensende rom.
Er det i orden? Tør man male?

• Kjellerrom med upussede betongvegger og tregulv, litt fargeforskjeller synlige. Taket er av tre, med et sentralt lys. En beholder står på gulvet.
Begynn med å måle fuktinnholdet på forskjellige steder i veggene. Lavt høyt og midt imellom.

Deretter bør du velge en diffusjonsåpen maling, dvs silikat.

Ble veggene isolert utenfra i forbindelse med omdreneringen?

Jeg ser ingenting unormalt, det jeg ser etter er om det er tydelige skiftninger avhengig av plassering på veggen f.eks. ned mot gulvet. Men jeg ser ingenting slikt. Sørg bare for at rommet tørkes ordentlig etter pussingen, det kreves en hel del vanntilførsel for å få pussen til å feste seg og en del tid for å få dette til å tørke ut ordentlig.

Deretter, som sagt, gjerne silikatmaling som anses å være en diffusjonsåpen malingstype og som jeg selv har brukt med stor suksess i tilsvarende kjellerutrymmer (dvs fungert utmerket over tiår).

mexitegel mexitegel skrev:
Begynn med å måle fuktinnholdet på forskjellige steder i veggene. Lavt, høyt og midt imellom.

Deretter bør du velge en diffusjonsåpen maling, dvs. silikat.

Ble veggene isolert utenfra i forbindelse med omdreneringen?
Ja, isolering utenfra ved drenering.

Da så, da er det jo gjort ordentlig så det er bare naturlige fargeendringer som har oppstått ved pussingen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.