Hei

Jeg vil endre øke loftsrommet litt på en del av loftet mitt. Uten å gå inn på nøyaktige dimensjoner eller lengder, så lurer jeg på om selve tanken bak konstruksjonen er riktig og om noen andre har gjort lignende?
Så med de enkle skissene forstår dere sikkert at jeg vil senke hanbjelken og samtidig forsterke ovenfor med en ekstra bjelke. Så jeg ønsker velkommen forslag, tanker og endringer. Originalen er det stående tømmer ca 150x150 og bjelkene er ca 90X200 og ble bygget en gang på 1920-tallet.

Tegning av en takkonstruksjon med trekantet tak og horisontal hanebjelke, viser plan for å øke loftsplassen ved å senke bjelken og legge til en bjelke.
Skisse av takkonstruksjon med hanebjelke, inkludert planlagt senking og forsterkning med ekstra bjelke i et loftsprosjekt.

Hei..
Visst kan du gjøre så, bare tenk på å forsterke og sikre før du kapper bjelken
Skisse av takstolskonstruksjon med en markert bjelke, viser hvordan bjelken kan kappes og støttes i byggeprosjektet.

Hvor stor del av huset er det du skal gjøre så på ????
og hvor mange takstoler er det ?????
Eti..

Det der ser ut som et ekstremt inngrep i husets bærende deler.

Ser i mine øyne tvilsomt og meget dyrt ut.
Du må i alle tilfeller ha byggetillatelse for tiltaket,
og da kreves trolig holdfasthetsberegninger av en bygningsingeniør.

Er det ikke enklere å flytte til et hus som passer bedre til dine behov?

Stiller meg med veldig tvilende til denne endringen, rådet er å kontakte en konstruktør og rådføre seg med.

Akkurat som KoW er inne på blir det nok en veldig dyr endring.

Penger er ikke hva det handler om.. Må nok komme tilbake med mer detaljer og en penere tegning.. men det er tomt fra 2. etasje til yttertak...

Konstruksjonen er helt riktig bare å begynne å endre, muligens en skråstiver til eksisterende takstol fra hanebjelken

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.