jeg må ifølge feieren avlaste min takstol og flytte den ut fra murstocken, den ligger direkte an.
Men hvordan er det med råsponten som ligger, det er bare enden som ligger an, og det var noen som en gang sa at enden på virket får ligge mot skorsteinsmuren, noen som vet om det stemmer?

Ola78
Ifølge vår feier er det tillatt med endetre mot skorsteinen i henhold til brannbeskyttelsesreglene.

Det kommer an på feieren og kommunen, bjelkelaget mitt hviler i skorsteinen... Det var slik man bygde før, og det fikk jeg fortsette å ha når feieren var her og trykktestet ettersom det alltid har vært slik. Hadde det vært en nybygging, hadde han hatt andre meninger.

Ola78
Samme erfaring har jeg, vårt hus har en takstol som går 2 cm fra murstocken men det trengte jeg ikke å gjøre noe med av akkurat samme grunn som Dalbotös skrev, men det jeg bygde nytt som skulle tilslutte mot murstocken var jeg nødt til å følge dagens krav.

Jeg har da klart å avlaste takstolen i dag, det var et "bænglig" arbeid da det var trangt og ikke helt så enkelt. Men da taket mitt har blitt renovert i henhold til lag-på-lag teknikken lurer jeg på om dere tror at alt treet må fjernes. Feieren bemerket takstolen som lå an, men oppå takstolen var det en lekter, og oppå den lå det spon (originaltaket var spon). Jeg fikk fjernet denne lekteren og sponet (er et lite rom, men det gikk til slutt), men da viste det seg at oppå den lå en ny lekter til det gamle tegltaket. Jeg er også redd for at det oppå det også ligger en lekter til det nåværende platetaket. Denne lektoren er ikke lett å få bort i det hele tatt. Tror dere at den kjære feieren også vil bemerke lekteren, han sa jo "bare" at jeg skulle avlaste takstolen :) kommer jeg unna?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.