Hei!
Så endelig hjemme med Martin Timmell i kveld. Han pusset en kjellervegg. Først slammet han veggen, så satte han opp et spesielt nett (ikke hønsenetting) og festet nettet til veggen med en slags plastplugg med skive som han spikret fast i den gamle betongveggen. Skal gjøre en lignende jobb og gikk inn på TV4s nettside, men der var det ingenting å finne om programmet.. Disse pluggene han brukte, hva kalles de og hvor kjøper man dem? Hvor kjøper man stålnett for armering? Pris? Var det vanlig pussmørtel han brukte? mange spørsmål fra en glad amatør. :)

Var det noen som tenkte på at han ikke la noe tettesjikt, til tross for at det var en vaskerom med sluk?

Råder det ikke delte meninger om membranens eksistens eller ikke eksistens i kjellere med betonggulv? Har fått det inntrykket etter hva jeg har lest på forumet i.a.f.

Mikael_L
Det Timell festet med var vanlige spikerplugger, som finnes på enhver byggevareforretning, og også på Biltema Jula osv.

Men så var det noen skiver med, som jeg ikke er helt sikker på hva det var for noe, eller så var det muligens en uvanlig type spikerplugg som har denne skiven med.

Her finnes en innkjøpsliste fra innslaget:
http://www.tv4.se/1.409460/2008/04/29/martins_tvattstuga

Jeg så ikke programmet men antar at det som er aktuelt er det som står øverst, tingene fra Finjabetong. "Nivåpinnar" har jeg aldri hørt om. Kanskje kan de ha noe med saken å gjøre (er det kanskje som Mikael_L sier en spikerplugg hvor det er en skive med).

Antar at nivåpinner er det som også kalles nivellrakett. Festes på eksisterende gulv med dobbeltsidig tape og så kapper man den i den høyden man vil ha gulvavrettingsmassen. Andre bruker vanlige skruer, er vel en smakssak antar jeg.

sandhall skrev:
Råder det ikke delte meninger om tettsjiktets være eller ikke være i kjellere med betonggulv? Har fått det inntrykket etter hva jeg har lest på forumet i.a.f.
Aha, det var altså i en kjeller. Gikk glipp av det.

Ohh. Man lærer seg mengder av rare ting ved å henge her :-) Takk!

I
Rørende å se hvordan Timell slengte slammet på veggen. Vet ingen murere som ville gjøre det på den måten. Da ville han (eller hun) raskt bli ledd ut av vennene sine. Timell er og forblir en glad amatør i byggesammenheng.

Nettet var et spesielt nett for puss. Både det og festedonene (særlig låsebrikken i nettet) er nyheter for meg. Også pinnene han brukte for å holde riktig høyde på avrettingsmassen. Dvs. jeg har aldri brukt slike. Ser dog ikke noe feil i verken materialet eller metoden. Det finnes mer enn én måte å gjøre det på.

Milkshaken
Som jeg gjør det (Uten å ha sett på Timell)... Når jeg slammer og pusser en vegg så slammer jeg først... (Sluring og børste)
Så legger jeg punkter på veggen med mørtel, der jeg fester baner... Ja strimler som en skinne for å jevne ut overflaten,,, så skrubber jeg med skrubbebrett og kanitz....
Gulv legges med fordel med flytsparkel... Hvis det ikke finnes, legger jeg punkter der også, etter overflaten... punkter og baner
for så å dra av det... Men som sagt på gulv er flytsparkel å foretrekke da det går bussraskt og busenkelt å legge...

I
Milkshaken skrev:
Som jag gjør det (Uten å ha sett på Timell)... Når jeg slammer og pusser en vegg så slammer jeg først... (Sluring og kost)
Så legger jeg punkter på veggen med bruk, der jeg fester baner.. Ja remser som en skinne for å jevne av overflaten,,, så skurer jeg med skurebrett og kanitz....
Gulv legges med fordel med flytsparkel... Hvis det ikke finnes så legger jeg punkter der også, etter overflatelag... punkter og baner
for å så dra av det... Men som sagt på gulv er flytsparkel å foretrekke da det går bussraskt og busenkelt å legge...

Den eneste riktige måten. Fagmann? Legger du på sluringen med skånske også?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.