Hei,

Jeg har arvet et hus bygget i 1967 med kjellervegger av "låsfoget Ytongstav", blå så klart for de fine biproduktenes skyld. Da huset ble bygget unnlot dessverre murerne å sette i de fine gule låsbrickene, så i tillegg til at jeg hadde morsomme ting å sette i sykkeløkerne da jeg var liten, har kjellerveggene en del sprekker. Jeg har derfor tenkt å nette og pusse veggene. Som forberedelse har jeg slipt veggene ned til Ytongen, de var tidligere bare sparklet med sandsparkel som jo både er mykt og vannløselig.

Noen spørsmål som jeg har grublet på:

Netting: Stål- eller glassfiber? Jeg forestiller meg at stålnett er sterkere og at man da kan gjøre hele pussingen i ett moment (?). Dog så kanskje man skaper et Faradays bur med dårlig mobil- og wifi-dekning som resultat? Jeg er nybegynner innen pussing men har lært meg å få det rimelig pent når jeg har pusset opp sokkelen på huset. Jeg er dog moderat lysten på å gjøre det i to omganger som jeg forstår man gjør med glassfibernett, så gøy er det ikke med pussing. Jeg tenkte meg tynnpuss, kanskje 8-10 mm tykt.

Hvilken puss og hva er grunning?: Lavalkalisk puss har jeg forstått at det skal være, og da finnes det vel tre alternativer: Finjas Puss C Lavalkalisk, Weber Base 131 puss C - KC Lavalkalisk og Combimix Grå A Anl. Det sistnevnte er jo uttalt et grunnet puss, men kan man pusse de to andre i ett moment? Eller regnes en slamning som grunning og at man så kan pusse med hvilket som helst (vanlig og billigere) puss? (Hva er det egentlig som gjør at lettbetong krever lavalkalisk puss?)

Tilgjengelighet lavalkalisk puss: Til tross for at jeg bor i nordre Storstockholm virker lavalkalisk puss å være en bestillingsvare. Ettersom jeg trenger >1 tonn er jeg ikke så lysten på å bestille alt på en gang, dels pga logistikken men også pga risikoen for at jeg mister lysten halvveis eller kommer på at jeg har tenkt feil. Vet noen om de ovennevnte pussene kanskje finnes over disk på noe byggevarehus?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.