Har en enplansvilla på 120 kvm, ca 8x16 m. Bygd 2005 på plate på mark med gulvvarme i hele platen.
Huset er bygget uten hjertvegg. Taket bæres opp av reisverket i ytterveggene. Nå vurderer jeg å bygge på en etasje. Er dette mulig uten hjertvegg? Grunnmuren er jo ikke forberedt for dette så en hjertvegg ville risikere å knekke platen på midten.
Man kan jo selvfølgelig veksle av med jernbjelke, men denne ville jo bli 16 meter lang og resultere i to store punktlaster i stedet. Å pigge opp gulvet og lage ny grunn tror jeg ikke på, det er jo gulvvarme overalt.
Har noen en idé om hvordan man løser dette? Er det mulig å forsterke på en måte slik at det holder med en til etasje?
Huset er bygget uten hjertvegg. Taket bæres opp av reisverket i ytterveggene. Nå vurderer jeg å bygge på en etasje. Er dette mulig uten hjertvegg? Grunnmuren er jo ikke forberedt for dette så en hjertvegg ville risikere å knekke platen på midten.
Man kan jo selvfølgelig veksle av med jernbjelke, men denne ville jo bli 16 meter lang og resultere i to store punktlaster i stedet. Å pigge opp gulvet og lage ny grunn tror jeg ikke på, det er jo gulvvarme overalt.
Har noen en idé om hvordan man løser dette? Er det mulig å forsterke på en måte slik at det holder med en til etasje?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Jeg TROR ikke at platen ville bli knekt av en hjertemur. Belastningen på platen blir dobbelt gulv og i prinsippet dobbelt med folk. Betong er sterkt
Snølasten kommer jo uansett til å ligge på kantbalken.
Snølasten kommer jo uansett til å ligge på kantbalken.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Taklamkontakt, koppla till utanpåliggande vägguttag?
El -
Vi vill ha ett sovrum till på ovanvåning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan Cylinda S 6354E anslutas till trefas och jord utan neutralledare?
Kök -
Mellanbjälklag - värme till övervåning utan isolering
Isolering -
Levering av parkettgulv uten heis til 4. etasje.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi