Har kjøpt Moelvens enkelfas-panel som legges som liggende fasade. 22x145. Se vedlagte bilde for å se hva slags panel det er.
Ifølge ulike anvisninger skal man bare spikre/skru disse i underkant, men de tar bare opp 120-bord. Dette fordi bordet ovenfor holder på plass bordet nedenfor. Har imidlertid vanskelig for å tro at noten holder dersom bordet nedenfor skulle finne på å vri seg. Alle utelater hvordan man skal gjøre ved 145-bord som jeg har.

Hva gjelder ved 22x145, skal man fortsatt bare spikre en spiker i underkant? Hvordan ville dere gjort det? Dette er fasade for overdelen av huset på kortsidene så jeg kommer ikke til å kunne fikse noe senere direkte.

• Moelvens enkelfas-panel i treverk, malt i hvit, vises fra siden for å illustrere fasadebruk. Panelet er type 22x145 mm.
Sist redigert:
EddieHansson
Ser ingen bilde

EddieHansson EddieHansson skrev:
Ser ingen bild
My mistake, glemte bildet 😀

EddieHansson
Jeg har brukt 2 spiker på min fasade. Har samme modell av panel.

Jeg har brukt 2 spiker på min fasade. Har samme modell av panel.
Ok, kanskje får bli 2. En ca 3 cm opp og en i overkant da? Den har ikke sprukket eller så?

EddieHansson
4 40talshuset skrev:
Ok, kanskje det får bli 2. En ca 3 cm opp og en i overkant da? Den har ikke sprukket eller noe?
Ingen sprekker enda. Har sittet siden 2017. Her er et bilde av hvordan vi gjorde.

• Rødbeiset trepanel uten sprekker, festet med skruer. Siden 2017.
  • Liker
40talshuset
  • Laddar…
Ingen sprekker ennå. Har sittet siden 2017. Her er et bilde av hvordan vi gjorde det.
Ser jo bra ut det der. 🙂 Ved 120-bord kan det kanskje bli trangt med to spiker/skruer. Men ved 145 blir de jo uansett et godt stykke fra hverandre.

• Liker
EddieHansson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.