3.872 lest ·
9 svar
4k lest
9 svar
Elfa-system som bokhylle: Bæreliste eller skrudde veggskinner?
Hei!
Vi vil teste ut et Elfa-system for vår boksamling i stedet for vår nåværende løsning bestående av et antall Billy-bokhyller.
Ved generell montering av Elfa-system er det mange eksempler der en bærelist monteres, hvor kun bærelisten skrus fast i veggen (hvorpå veggskinnene henges i bærelisten). En hyggelig løsning med færre borehull i veggen
.
Siden vi kommer til å ha et stort antall bøker på hyllene lurer jeg på om en slik løsning er egnet også i vårt tilfelle? (Tåler bærelisten en såpass stor vekt?) Veggen det er snakk om er av puss+tegl så vidt jeg ser.
Stort takk på forhånd for svar!
Mvh Erik
Vi vil teste ut et Elfa-system for vår boksamling i stedet for vår nåværende løsning bestående av et antall Billy-bokhyller.
Ved generell montering av Elfa-system er det mange eksempler der en bærelist monteres, hvor kun bærelisten skrus fast i veggen (hvorpå veggskinnene henges i bærelisten). En hyggelig løsning med færre borehull i veggen
Siden vi kommer til å ha et stort antall bøker på hyllene lurer jeg på om en slik løsning er egnet også i vårt tilfelle? (Tåler bærelisten en såpass stor vekt?) Veggen det er snakk om er av puss+tegl så vidt jeg ser.
Stort takk på forhånd for svar!
Mvh Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 innlegg
Det klarer den om du er nøye med innfestingen av toppskinnen. Bruk alle hullene og riktig innfesting i veggen. I motsetning til veggskinnen som skaper en dragende kraft vinkelrett mot veggen, trenger innfestingen av skinnen å tåle en dragende kraft langs veggen, altså rett ned. Veggskinnen "henger" med andre ord i hullet. Klassisk TP-plugg (grønn 12mm) og 6x80mm skrue fungerer bra i teglvegger. Test med 10 mm borr først. Går det an å banke i pluggen så holder det med det hullet, ellers 12mm.
Elfa selger pakker med skrue og plugg (TFX 4.8x64 mm). Er det bedre å kjøpe litt kraftigere skrue separat ifølge deg?Johan Gunverth skrev:
Det klarer den om du er nøye med innfestingen av toppskinnen. Bruk alle hull og riktig innfesting i veggen. I motsetning til veggskinnen som skaper en trekkraft vinkelrett mot veggen, må skinneinnfestingen tåle en trekkraft langs veggen, altså rett ned. Veggskinnen "henger" med andre ord i hullet.
Klassisk TP-plugg (grønn 12mm) og 6x80mm skrue fungerer bra i teglvegger. Test med 10 mm borr først. Går det å banke i pluggen så holder det hullet, ellers 12mm
Mvh Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 innlegg
Hei Johan, ser at du har svart på mange elfa-innlegg med fornuftige svar så passer på å spørre deg direkte her. Jeg har samme forutsetninger - bæreliste og teglvegg. Kan jeg bruke Fischer Universal plugg på 8mm eller må jeg gå opp til 10mm eller 12mm?Johan Gunverth skrev:
Det klarer den hvis du er nøye med festingen av toppskinnen. Bruk alle hull og riktig feste i veggen. I motsetning til veggskinnen som skaper en trekkraft vinkelrett mot veggen, trenger skinnenes feste å tåle en trekkraft langs veggen, altså rett ned. Veggskinnen "henger" med andre ord i hullet.
Klassisk TP-plugg (grønn 12mm) og 6x80mm skrue fungerer bra i teglvegger. Test med 10 mm bor først. Går det å banke i pluggen så holder hullet, ellers 12mm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 innlegg
Det avhenger av mange ting. "Tegl" kan være massivt eller hulltegl. Massiv tegl er lettere å feste ordentlig i. Hulltegl trenger vanligvis andre plugger enn TP, men den fra Fischer som heter Duopower virker jo bra. Hvis du treffer en teglfuge kan det være ganske vanskelig å få feste, så mål nøye og prøv å finne ut hvor fugene ligger.Z ZoomZz skrev:
8 mm TP i massiv tegl holder garantert, så også den fra Fischer. 5x50 mm skruer fungerer bra da. Med blå 10 mm TP trenger du 5x60 eller 6x60. Det viktige er at skruens gjenger går gjennom hele pluggens lengde og ytterligere 5-10 mm.
Sist redigert:
Jeg tror at det er massiv murstein. Det er en hjertevegg i en leilighet fra 1929. Det er 2–3 cm puss etterfulgt av murstein. Jeg trengte en slagbormaskin for å komme gjennom. Derfor valgte jeg 10 cm plugg og skrue – FASADPLUGG FISCHER DUOXPAND T K NV 8×100 mm.
Et til spørsmål: du har nevnt at man kan bruke polyuretanlim for å gjøre det sikrere. Hva tror du om en klikk ankermasse i stedet?
Et til spørsmål: du har nevnt at man kan bruke polyuretanlim for å gjøre det sikrere. Hva tror du om en klikk ankermasse i stedet?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 innlegg
Ikke i det hele tatt sikkert at det blir bedre. Pluggen er jo konstruert til å ekspandere inn i veggmaterialet. Tegl er helmassivt og da hindrer lim eller masse at pluggen kan få tak og deformere mot hullet innvendige vegg. Om det hadde vært Leca i veggen er det en annen sak. Da blir både lim og ankermasse en hjelp til å fylle ut i alle porer og mellomrom. Det var nok for Leca jeg tipset om uretanklim.Z ZoomZz skrev:
Så i mitt tilfelle er det beste å kjøre uten noe og kun plugg?Johan Gunverth skrev:
Ikke sikkert at det blir bedre. Pluggen er jo konstruert for å ekspandere inn i veggmaterialet. Tegl er helmassivt og da hindrer lim eller masse at pluggen kan gripe fatt og deformere mot hullveggen. Hvis det hadde vært Leca i veggen er det en annen sak. Da blir både lim og ankermasse en hjelp for å fylle ut i alle porer og mellomrom. Det var nok for Leca jeg tipset om uretanlim.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 innlegg
Jepp. Sørg for at hullet er rent og støvfritt bare. Blås med et sugerør i det borede hullet og fang opp støvet med en støvsuger. Luftspray på boks fungerer også. Kun støvsuger renser dessverre ikke lengst inne i hullet, og det er der grepet mot pluggen er som viktigst.Z ZoomZz skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Elfa-system på bærende vegg av slaggblokk.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Programvara för att skissa bokhylla
Möbelsnickeri -
Bokhylla med osynliga stöd på gipsvägg. Möjligt?
Möbelsnickeri -
Bygga bokhylla. Vilken borrjigg för träplugg?
Möbelsnickeri -
Elfa-system, som ska bli bokhylla för ett ton böcker – Hur montera i denna vägg?
Inredning