Kikket på en villa som er under oppføring og der hadde de ca 2tommer installasjonsrom bak gips og osb. Rommet var helt tomt uten isolasjon og var rutet cc 60.

Er det normalt at det ser slik ut? Trodde at det oftest var isolasjon i dette rommet, men det er kanskje helt unødvendig da det blir jo stillestående luft her som også isolerer.

Det vanlige er nok at man isolerer der også.

var de så i mellomveggene eller/og yttervegger

noone70 skrev:
var de så i mellomveggene eller/eller yttervegger
Ytterveggene. I mellomveggene var det bare stamme og isolasjon. Ingen diffspärr å tenke på. Kanskje det ikke merkes når alt er på plass, men banket man på veggplatene føltes det som en tromme. Resonanslyd eller hul følelse. Men som sagt, kanskje det aldri merkes.

Mikael_L
Jeg isolerer det rommet, men tillater meg litt slurv akkurat der.
Ja, spesielt rundt rør og bokser da, hvor jeg ikke gidder å holde på og fikle altfor lenge.

Er det isolert, er det bedre. Ikke så mange kroner det handler om. Noen ganger er det imidlertid bedre å la være å isolere. Det handler imidlertid om ytterveggen er av 70mm stendere. DVS sjelden.
Har en gang hatt det uisolert. Merket kraftig trekk fra elbokser.
Men det spiller kanskje ingen rolle?

Det er jo innenfra sett gips, osb, lekter, plast osv osv.
Burde jo ikke komme inn verken fuktighet eller luft i dette rommet.

Mikael_L
Suhagg skrev:
Det er jo fra innsiden sett gips, osb, lekter, plast osv osv.
Burde jo ikke komme inn verken fukt eller luft i dette rommet.
Eller motsatt kanskje ... :)
Det kommer vel både inn luft og fukt der.
+ at du bygger det inn også, for det er vel neppe luft- eller fuktfritt der når du skrur på OSB'n? :cool:

Suhagg skrev:
Det er jo innenifra sett gips, osb, lekter, plast osv osv.
Burde jo ikke komme inn verken fukt eller luft i dette rommet.
Ja. Du bygger inn fuktigheten. :(

Det bygges ikke inn fukt, du har jo bare plastbeskyttelse som hindrer fukt i å komme inn fra utsiden. Innover finnes det jo ingen sperre altså bygger du ikke inn fukten.

Fuktigheten man vil hindre kommer jo innenfra huset, ikke utenfra, og fuktbarrieren hindrer den fra å kondensere inne i isoleringen i veggen.

Det viktige er at det ikke er to fuktbarrierer med f.eks. isolering imellom. For da låser du inn fuktigheten mellom de to lagene.

Mikael_L
Suhagg skrev:
Det er jo innenfra sett gips, osb, lekter, plast osv osv. Burde jo ikke komme inn verken fukt eller luft i dette rommet.
Beklager. Jeg var bare helt unødvendig petimeter... :blushing:

Du trenger ikke å være bekymret enten du isolerer der eller ikke. Isolert så vil jeg mistenke at din vegg blir litt mer energieffektiv. For i en luftspalte som er 45mm bred tror jeg lufta kommer i konveksjon, dvs det isolerer ikke slik stillestående luft gjør.
Men fuktproblemer får du ikke, så lenge du ikke har diffusjonstett lenger ut i veggen.

Jeg spøkte litt, da det selvsagt alltid vil være både luft og fuktighet i alle deler av veggen. Men rH vil være veldig lav rett bak plasten (mot yttersiden altså). Så stiger rH sakte jo nærmere utendørs du kommer (gjelder i alle fall når det er kaldt ute).
rH på innsiden av plasten er relativt høy, og bestemmes i stor grad av hvor bra ventilasjon du har i huset.

Mikael_L
noone70 skrev:
Det viktige er at det ikke er to fuktsperrer med f.eks. isolasjon imellom. For da låser du inn fukten mellom de to lagene.
Og det samme uten isolasjon også. Isolasjonen verken forbedrer eller forverrer dette.

Dette rommet var nøyaktig 28mm.
Om jeg vil isolere dette rommet for å få litt ekstra isolasjon og lydisolering hva velger jeg?
En 45 blir vel for sammenpresset?

Ferdigkappet stående el/spikrekke 28 mm på innsiden av yttervegg
(forenkler el- og rørføring samt for å unngå unødvendige
hulltagninger i diffusjonssperren).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.