3.560 lest ·
17 svar
4k lest
17 svar
Kabelføringsrom på ca 2 tommer bak veggplater?
Side 1 av 2
Kikket på en villa som er under oppføring og der hadde de ca 2tommer installasjonsrom bak gips og osb. Rommet var helt tomt uten isolasjon og var rutet cc 60.
Er det normalt at det ser slik ut? Trodde at det oftest var isolasjon i dette rommet, men det er kanskje helt unødvendig da det blir jo stillestående luft her som også isolerer.
Er det normalt at det ser slik ut? Trodde at det oftest var isolasjon i dette rommet, men det er kanskje helt unødvendig da det blir jo stillestående luft her som også isolerer.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Det vanlige er nok at man isolerer der også.
Ytterveggene. I mellomveggene var det bare stamme og isolasjon. Ingen diffspärr å tenke på. Kanskje det ikke merkes når alt er på plass, men banket man på veggplatene føltes det som en tromme. Resonanslyd eller hul følelse. Men som sagt, kanskje det aldri merkes.noone70 skrev:
Er det isolert, er det bedre. Ikke så mange kroner det handler om. Noen ganger er det imidlertid bedre å la være å isolere. Det handler imidlertid om ytterveggen er av 70mm stendere. DVS sjelden.
Har en gang hatt det uisolert. Merket kraftig trekk fra elbokser.
Men det spiller kanskje ingen rolle?
Har en gang hatt det uisolert. Merket kraftig trekk fra elbokser.
Men det spiller kanskje ingen rolle?
Eller motsatt kanskje ...Suhagg skrev:
Det kommer vel både inn luft og fukt der.
+ at du bygger det inn også, for det er vel neppe luft- eller fuktfritt der når du skrur på OSB'n?
Beklager. Jeg var bare helt unødvendig petimeter... :blushing:Suhagg skrev:
Du trenger ikke å være bekymret enten du isolerer der eller ikke. Isolert så vil jeg mistenke at din vegg blir litt mer energieffektiv. For i en luftspalte som er 45mm bred tror jeg lufta kommer i konveksjon, dvs det isolerer ikke slik stillestående luft gjør.
Men fuktproblemer får du ikke, så lenge du ikke har diffusjonstett lenger ut i veggen.
Jeg spøkte litt, da det selvsagt alltid vil være både luft og fuktighet i alle deler av veggen. Men rH vil være veldig lav rett bak plasten (mot yttersiden altså). Så stiger rH sakte jo nærmere utendørs du kommer (gjelder i alle fall når det er kaldt ute).
rH på innsiden av plasten er relativt høy, og bestemmes i stor grad av hvor bra ventilasjon du har i huset.
Dette rommet var nøyaktig 28mm.
Om jeg vil isolere dette rommet for å få litt ekstra isolasjon og lydisolering hva velger jeg?
En 45 blir vel for sammenpresset?
Om jeg vil isolere dette rommet for å få litt ekstra isolasjon og lydisolering hva velger jeg?
En 45 blir vel for sammenpresset?