Hei,
Jeg opplever at vinden fører med seg veldig mye støy i rommet som ligger nærmest den gavlen på vårt hus som har balkong (1 og 1/2-plan). Den andre gavlen som mangler balkong påvirkes ikke i det hele tatt av vinden på samme måte.
Finnes det noe teoretisk som støtter dette argumentet, at luftstrømmene på en eller annen måte forsterkes med ekstra takutstikk osv?
se lånt bilde nedenfor for type gavl problemet viser seg på.
Jeg opplever at vinden fører med seg veldig mye støy i rommet som ligger nærmest den gavlen på vårt hus som har balkong (1 og 1/2-plan). Den andre gavlen som mangler balkong påvirkes ikke i det hele tatt av vinden på samme måte.
Finnes det noe teoretisk som støtter dette argumentet, at luftstrømmene på en eller annen måte forsterkes med ekstra takutstikk osv?
se lånt bilde nedenfor for type gavl problemet viser seg på.
Administrator
· Skåne
· 8 353 innlegg
Jeg tenker at det er jo ikke bare taket som stikker ut, men vinduspartiet og det glassede rekkverket som kan fange vinden også. Det oppstår kanskje vibrasjoner i eventuelle løse deler i de konstruksjonene?
Huset på bildet er ikke mitt, ville bare vise typen av gavl det handler om. Vi har en annen type gjerde som slipper gjennom mer vind.
Jeg oppfatter det ikke som at noe vibrerer på den måten, men snarere at vindtrekket forsterkes takket være denne konstruksjonen. Men jeg er kanskje helt alene om denne oppfatningen og innbiller meg bare at det skulle være slik.
Jeg oppfatter det ikke som at noe vibrerer på den måten, men snarere at vindtrekket forsterkes takket være denne konstruksjonen. Men jeg er kanskje helt alene om denne oppfatningen og innbiller meg bare at det skulle være slik.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er et ganske komplekst problemområde som vanligvis kalles bygges aerodynamikk. Man har forsket en del om det bl.a. på Chalmers. Vindretningen har naturligvis stor betydning. Om vinden blåser rett mot gavlen, så kan den, som Marlén skriver, forårsake vibrasjoner i balkongrekkverk og glasspartier. Om vinden blåser vinkelrett mot gavlen så vil hulrommet som dannes av det utskytende taket og balkongen fylles med virvlende luft som kan skape en annen type lyd. Hulrom brukes ofte innen akustikken som lyddempende element. Hvis jeg får gjette, er lydeffektene størst i det sistnevnte tilfellet.
Klikk her for å svare