Edblad veggstol i mattpolert metall, designet for montering på vegg, med slank, moderne estetikk og avrundede kanter. Forsøkte å montere en Edblads veggstol i kjelleren. De anbefaler fransk skrue med plastplugg eller 10 x 80 mm ekspanderbolt for montering. Jeg prøvde med ekspanderbolt, men veggen forrådte meg. Lettbetongen var så skjør at boltene knapt ble styrt av borehullet - de satte seg skjevt eller forsvant nesten helt inn i veggen. De som fikk feste, dro seg løse når jeg prøvde å stramme mutteren. Katastrofe!

Veggen med hull viser skjeve bolter i lettbetong etter mislykket montering av veggstol; betongmaterialet har ikke holdt boltene på plass. Veggen med flere ujevne borehull, ekspanderbolter og verktøy ligger på gulvet etter et mislykket monteringsforsøk i lettbetong.

Så... hva gjør jeg nå?

Kan jeg fylle hullene med håp om å gjøre et nytt forsøk på samme sted?

Hvis jeg monterer stolen på en annen del av veggen - hvilket beslag kan gi bedre resultat? Dro til byggmax og kjøpte alle alternativer i noenlunde riktige dimensjoner (~10mm), lettbetongplugger og lengre fasadeplugger. Pakker med ulike typer plugger og skruer, inkludert lettbetongplugger, ligger spredt på et bord.

Er det noe her som dere tror har større håp enn ekspanderboltene?

• Liker
Tubie
  • Laddar…
Borr hull så plastplugger for lettbetong går inn helt. Disse plugger er ganske grove. Bland deretter litt husfix eller annen hurtigsement og trykk inn i hullene. Trykk inn pluggene og støp fast dem. Skru deretter inn franske skruer.

• Liker
JSten og 1 annen
  • Laddar…
ekspansjonsbolt og lettbetong går ikke sammen, i hvert fall ikke når jeg har testet.

Jeg har prøvd flere av dem på bildet ditt, blant annet de grå/røde Fischer og de i metall med "vinger".

Jeg gjorde en test da jeg monterte Ikea-kjøkken.

De som var overlegent best var Fischer GB8 plugger. Forbor i samme dimensjon som de anbefaler på emballasjen.
Så er det litt jobb å slå dem inn med hammeren. Men de sitter virkelig bra synes jeg.

Generelt når man forborrer for plugg i lettbetong synes jeg man bør forbore med noen dimensjoner mindre på boret.

• Liker
ulfben og 1 annen
  • Laddar…
Rickard.
Nå når hullene er boret og alt er til helvete skulle jeg nok kjøpe ankermasse og feste ekspanderen eller gjengestangen.

Til lettbetong pleier jeg hovedsakelig å bruke laaang lettbetongskrue, men det er for sent nå.

• Liker
Turbo_Tail og 3 andre
  • Laddar…
R roberob skrev:
De som var overlegen best var Fischer GB8 plugger. [...]
De ser lovende ut for fremtidige behov! Får besøke XL-Bygg eller Snicken i morgen og håpe at de har disse på hylla. Ellers er det kjørt for sortimentet på øya. :/

C
Nå som hullene har blitt for store, bruk ankermasse så du ikke trenger å bore nye hull.

P.s. toer på den...

• Liker
Daniel Barnaniel og 3 andre
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
[bilde]
Forsøkte å montere en Edblads veggstol i kjelleren. De anbefaler fransk skrue med plastplugg eller 10 x 80 mm ekspanderbolt for montering. Jeg testet med ekspanderbolt, men veggen forrådte meg. Lettbetongen var så ynkelig at boltene knapt ble styrt av borehullet - de stilte seg skjevt eller forsvant nesten helt inn i veggen. De som fikk feste, rev seg løs når jeg prøvde å stramme mutteren. Katastrofe!

[bilde] [bilde]

Så... hva gjør jeg nå?

Kan jeg fylle hullene igjen med håp om å gjøre et nytt forsøk på samme sted?

Hvis jeg monterer stolen på en annen del av veggen - hvilke beslag kan gi bedre resultat? Reiste til byggmax og kjøpte alle alternativene i noenlunde riktige dimensjoner (~10mm), lettbetongplugg og lengre fasadeplugg.
[bilde]

Er det noe her som dere tror har større håp enn ekspanderboltene?
Jeg hadde brukt hullene du allerede har laget og limt fast ekspanderskruene med ankermasse.
Enkelt og sitter veldig bra.

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/ankarmassa-165-ml-2000052945

• Liker
ulfben
  • Laddar…
Farstatjej90
ulfben ulfben skrev:
De ser lovende ut for fremtidige behov! Må besøke XL-Bygg eller Snicken i morgen og håpe de har disse på hyllen. Ellers er det kjørt for utvalget på øya. :/
Ankermasse kommer til å løse dette. Kjøp og følg instruksjonene bare. Har hatt samme problemet en gang.

Hater lettbetong. 😂

• Liker
ulfben
  • Laddar…
Kjøp litt tape med så du kan tape opp stolen mens massen herder, det vil bli et helvete om stengene ikke sitter der de skal, så bruk stolen som en jigg eller lag en jigg av en gipsbit.

Ellers så vil jeg anbefale gummiexpander.

• Liker
ulfben
  • Laddar…
Farstatjej90
A atomlab skrev:
Kjøp litt tape så du kan tape opp stolen mens massen herder, det kommer til å bli et helvete hvis stengene ikke sitter der de skal, så bruk stolen som en jigg eller lag en jigg av en gipsbit.

Ellers ville jeg anbefale gummiexpander.
Jeg gjorde slik at jeg rengjorde og blåste ut hullene, så fylte jeg med ankermasse, så satte jeg inn en plugg (plast) og så fylte jeg ut hele hullet/pluggen med ankermasse igjen (toppet opp) og deretter skrudde jeg fast. Så det satt med en gang, deretter herder ankermasse og du kan henge hengekøya i det uten problem.

Det klarte stor belastning med denne metoden!

A
Jeg tviler på at du kan feste den stolen i en lettbetongvegg. Det blir veldig mye moment og trekkraft i de øvre festepunktene hvis en person på 80 kg sitter i den.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Du tror ikke at jeg kan "armere" veggen ved å overfylle med ankermasse? Så essve's instruksjonsvideo om hvordan de gjør i tegl og lettbetong - massen brer seg jo ganske bra i alle hulrom. Min tanke er at bolten da må dra med seg hele blokkens innhold for å komme ut. Men du tror ikke det er nok?

richardtenggren
Jeg ville også valgt ankermasse dersom baksiden av veggen ikke er plassert slik at gjennomgående skruer med solide skiver ikke ville forstyrre 🤓

C
ulfben ulfben skrev:
Du tror ikke at jeg kan "armerere" veggen ved å overfylle med ankermasse?
Tja... I lettbetong skal man egentlig, i det minste ifølge visse systemer, bore et konisk hull. Som altså er betydelig større på dybden enn ved overflaten. Så tanken er i prinsippet riktig. Men hold deg til monteringsanvisningen, det er sannsynligvis den fremgangsmåten som gir best holdfasthet.

Personlig tror jeg ikke det er noe problem.

Kjedelig situasjon.
For min egen del ville jeg gått for forslaget om å sette en plate på baksiden hvis det går, siden det er sterke krefter ved den typen stoler. Går det ikke an å komme til baksiden, går det kanskje an å limeskru en kryssfinerplate på hele forsiden som det deretter blir lettere å feste stolen i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.