Hei!

Skal til å renovere 70-tallstrappen hjemme. I den ligger det nå et innlegg med nålefiltteppe. Hvert trinn har en fremkant av eik. Innlegget med nålefiltteppet er 4 mm dypt.

Spørsmål: Er det mulig å erstatte nålefiltteppet med eik-faner i den passende tykkelsen på 4 mm. Selve eik-faneren er bare 0,5 mm tykk og ligger på 3,5 mm kryssfiner. Hvilken etterbehandling kan være bra for å styrke det tynne eik-laget? Herdelakk?

//Staffan

Jeg har en lik trapp med eikelist og nålefiltteppe. Skal også bytte ut teppet og lurer på det samme. Håper du får et godt svar.

Jeg lurer også, apropos finer, hvor man kan kjøpe finerte og målbestilte plater. Trenger dekningsplater til kjøkken, men kjøkkenprodusenten har ikke noe morsomt treslag på sin finer.

Dere kan prøve å søke på "stepkit" i dette forumet. Jeg tror at metoden kan være nyttig.
Hvis dere bare skal erstatte innlegget, kanskje dere kan bruke en overhåndsfres? Det blir nok litt sliping for å få en fin overgang til det gamle treverket.

Hei!

Spør på en gulvbutikk etter reparasjonsplater for parkettgulv. Omtrentlige mål er l x b x h = 350 x 70 x 4 mm cirka. Med slike kan man kle trappetrinnene. Krever naturligvis godt håndlag og skarp sag.

Vel over 3 m lang benk på vårt kjøkken ble for noen år siden oppfattet som kjedelig. Den ble da kledd med ovennevnte platetype i eik. Etter sliping og behandling ble benken som ny, og skulle jeg nå senere ønske å slipe den, så finnes slipemargin.

Stemmer ikke trinnets forkantlist, så bytt den.

per

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.