Nei, jeg er ikke helt enig der. Det finnes norsk eik som holder høy kvalitet. Å lage vinduskarm av eik fungerer utmerket da det er sterkt og seigt. Det du derimot må gjøre for å unngå at det slår seg, er å lime karmvirket i lameller. Legg lamellene vekselvis så kreftene utligner hverandre. Det sprekker ikke annet enn når det tørker. Når det først er møbeltørt, er det stabilt. Prøv å få til en konstruksjon i karmen der du har hulrom for på den måten å redusere u-verdien på hele vinduskonstruksjonen. Antar at du tenker å olje vinduene deretter for at den fine eikefargen skal komme frem. Jeg kommer ikke på hvor man kjøper eik i dag, men skal spørre faren min i morgen. Han handler mye eik fra hele Norge.
Mindre dimensjoner av eik er fortsatt massiv. Limer man sammen lameller av eik, så er det også massiv.Jeg ser ingenting motstridende i det du skriver og hva jeg skrev. Lager man karmer av massiv eik, så slår de seg. Hvis du limer dem sammen av eikelameller gjør de det ikke. Men i så fall trenger ikke Jimmi 1976 å kjøpe massiv eik. Da har nesten hvilket som helst sagbruk pløyd eik i flere dimensjoner å kjøpe. Ellers kan de ta inn på bestilling. Det blir billigere og enklere for Jimmi 1976 enn å kjøpe massiv eik og sage opp til lameller (som også det er en jæ...a jobb).
Den eneste gangen jeg kan se for meg at det ikke kan kalles massiv, er hvis man gjør som jeg foreslår å ha et hulrom i karmen for å forbedre u-verdien.
Skal man være pirkete, så spør jo ikke Jimmy engang etter massiv eik.
Å kjøpe eik på sagbruk fungerer, men det er nok ikke tørt nok for å lime.
Billigere er da å kjøpe fra en lokal sagbruker. De har oftest litt eik gjemt unna.
Men det er selvfølgelig vanskeligere å få det tørt om du ikke har egen tørke eller kjenner noen som har.
Jo det er klart at det er tørket til en viss grad. Det pleier å ligge på 10-20% som er litt høyt for at man skal kunne lime. Møbeltørt pleier å være under 8%. Fredrikssons i Vaggeryd har eikeplanker du kan kjøpe som er møbeltørt. Jo tørrere treverket er under en slik konstruksjon som møbler eller vinduskarmer, desto mindre risiko for at treverket vrir seg eller sprekker.
Klikk her for å svare