Jeg prøver igjen... Nå med tegning :thumbup:

Har en allerede eksisterende vegg i uterommet som vender mot naboen, nå når vi glasser inn må også det som allerede er bygget bli godkjent, noe som er rimelig. Jeg har lett som besatt etter gode beskrivelser på hva som er godkjent. Veggen er bygget opp slik allerede, og hvis jeg skal modifisere, gjør jeg det helst på den siden som vender ut (se skisse). Årsaken til dette er at innerveggen nylig er omgjort og ferdig, dette før vi visste at veggen skulle være EI 30-klassifisert.
Veggtegning viser tverrsnitt: 21 mm liggende paneler på begge sider, 70 mm regel i midten. Indikasjoner for "Innside" og "Utside". Ingen isolasjon.
Tillegg til bildet; Ingen isolering i det hele tatt.
Første spørsmålet er selvfølgelig om den oppfyller EI 30?
Hvis ikke, hva kan jeg gjøre om jeg vil slippe å rive opp alt og starte på nytt? Ett eller to lag yttergips på utsiden fulgt av ny panel som beskyttelse for gipsen?

Her kan du se eksempler på veggkonstruksjoner: http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Du kunne sette to lag gips samt panel som du selv har skrevet for å oppnå EI30.
Kommunen eller brannvesenet pleier å ha en brannsikkerhetskonsulent som man kan spørre angående brannsikkerhet også.

Om panelet hadde vært 60 mm ville det oppfylt EI30, men nå er TS bare 21 mm, så da kreves det trolig komplettering for å oppnå EI30. Men spør gjerne saksbehandleren din i kommunen.

HandySmurf skrev:
Om panelet hadde vært 60 mm ville det oppfylt EI30, men nå har TS bare 21 mm, så det kreves sannsynligvis en komplettering for å oppnå EI30. Men spør gjerne din saksbehandler i kommunen.
Ja, slik tolker jeg det også.
Bauhaus har noe gips som heter Norgips BRAND men ingen steder finner jeg hva det innebærer i brannklassifisering.
Ellers blir det vel dobbeltgips og panel på det. Takk så lenge!

Jeg tror at Norgips BRAND er de som kalles "GF" i ovennevnte lenke. Det er gipsplater med forbedrede brannegenskaper.

HandySmurf skrev:
Jeg tror at Norgips BRAND er de som kalles "GF" i ovennevnte dokument. Det er gipsplater med forbedrede brannegenskaper.
Ok, er GA normalgips?

• Liker
Christian2
  • Laddar…
Leste grundigere på siden nå og ser at GA refererer til vanlige gipsplater.
Blir nok doble utegipsplater og så en eller annen type panel på det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.