Har en antageligvis ganske dumt spørsmål om senteravstand (cc) mellom stendere ved veggbygging:
Jeg vet jo at f.eks. cc 30 betyr at det generelt skal være 30 cm fra midten på en stender til midten på neste stender. Spørsmålet mitt gjelder om dette også gjelder avstanden mellom den første og den andre stenderen så å si. Det virker jo selvfølgelig at det burde være slik, men er det virkelig det man praktisk sett vil ha så å si?
Min tanke er mest at hvis man holder på cc 30 mellom alle stendere og skal deretter sette på f.eks. en 90 cm bred gipsplate på stenderne, så vil jo platen akkurat misse fjerde stenderen når man jo egentlig vil kunne dekke halve den stenderen for å forankre platen der. Her er et bilde av hva jeg mener:
I alt1 så følger man altså cc 30 også mellom første-andre stenderen og da misser man jo som sagt fjerde stenderen og blir tvunget til å begynne med en kappet plate. Kjører man ifølge alt2, så kan man begynne med en hel plate og likevel kjøre videre og påbegynne neste plate halvveis inn på stender 4.
Selv har jeg nok oftest kjørt ifølge alt2, men hva pleier man å gjøre og hva forventer seg håndverkere som eventuelt skal fortsette bygg som er påbegynt?
Begynn første platen midt på første regelen, så stemmer det. Ved første regelen følger jo uansett en annen veggdel, som det skal tilpasses etter, eller hva?
Ellers er det jo vanlig å regel cc45 ved bruk av 900-plater eller cc60 ved bruk av 120-plater. Mitt bilde er at de fleste gjør det slik og at man dermed må tilpasse platen.
Ellers er det vanlig å bruke cc45 ved bruk av 900-plater eller cc60 ved bruk av 120-plater. Mitt inntrykk er at de fleste gjør det slik og at man dermed må tilpasse platen.
Tja, skal man flislegge er det nok vanlig med c-c- 300 mellom reglene.
Begynn første skiva ved midten på første regla, så stemmer det.
Ved første regla følger jo uansett en annen veggdel, som det skal tilpasses etter, eller hva?
Tja, men kanskje ikke alltid. Om første regla direkte kobler til en eksisterende vegg f.eks. så blir det jo da en 2,25 cm spalte igjen til veggen. Er det bra?
Ellers er det jo vanlig å legge opp cc45 ved bruk av 900-plater eller cc60 ved bruk av 120-plater. Min forståelse er at de fleste gjør det slik og at man dermed må tilpasse platen.
Mitt eksempel kom nettopp etter legging for flislegging derav cc 30. Men selv med cc 45 så gjenstår egentlig nøyaktig samme spørsmål, bare med andre mål. Kjører man "cc 42,75" mellom første og andre regel så får man jo en 90-plate til å slutte midt I tredje reglen, og man "når ikke fram til" tredje reglen om man kjører cc 45 også mellom første og andre reglen (om man ikke som KnockOnWood foreslår forskyver første platen 2,25cm selvfølgelig)...
Det blir til å sette første regelen og måle inn C/C for neste
Begynn med å sette en plate fra venstre eller høyre, men du skal skjære bort sparkelfasen, er et H-E å sparkle det opp i et hjørne, da kommer platen til å bli noen centimeter smalere og andre regelen måles inn etter det målet, ved ankomst til neste vegg blir det hva det blir i mål på plate, bare måle
Det blir til å sette første regelen og måle inn C/C for neste
Begynn med å sette en plate fra venstre eller høyre, men du skal skjære bort sparkelfasen, er et H-E å sparkle opp det i et hjørne, da kommer platen til å bli noen centimeter smalere og den andre regelen måles inn etter det målet, ved ankomst til neste vegg blir det hva det blir i mål på plate, bare måle
Så forstår jeg deg riktig hvis jeg tolker svaret ditt som at det er cc 30 overalt som gjelder og platene tilpasses på ett eller annet vis etter det? (hvordan det gjøres skjønner jeg at det finnes mange varianter av, er som sagt først og fremst akkurat senteravstanden jeg lurer på her) Altså "Alt1" ifølge mine bilder ovenfor bortsett fra at man på en eller annen måte tilpasser den første platen så den passer inn mot reglene?
I akkurat dette tilfellet skal det bli fliser på senere (jeg selv skal ikke sette plyfa/våtromsmembran/fliser). Men spørsmålet mitt var vel ment også generelt uansett hvilket overflateskikt som skal på. Skiller det mener du om jeg til slutt skal sette en vanlig innervegg med osb+gips eller om det skal bli en våtromsvegg?
Ja, men kanskje ikke alltid. Hvis den første regla er direkte knyttet til en eksisterende vegg f.eks. så blir det jo da en 2,25 cm sprekk igjen til veggen. Er det bra?
Det kommer helt an på hvor/hvordan den første regla er plassert.
Man bør vel plassere den slik at den er festet til den tilhørende veggens regel,
ellers blir det jo ustabilt bygget.
Tegn opp hvordan du vil bygge!
Da er det C/C 30 som gjelder og dobbel gips 13 mm som settes omvendt med skjøtene, bak flis/klinker må det være stumt ellers sprekker fugene
Aha, du misforsto spørsmålet mitt dessverre. Jo, jeg vet at det altså er cc 30 (og altså ikke cc 45 eller 60) som gjelder generelt i dette tilfellet. Men hvis du ser på mitt opprinnelige spørsmål, så er det jo i både "Alt1" og "Alt2" som jeg har skissert, aldri snakk om å ha mer enn 30, snarere spørsmålet om den andre regelen virkelig skal sitte så langt ute (fordi man da på en eller annen måte må tilpasse den første platen for å få alle plateskjøtene mot en regel, f.eks. begynne med litt mer enn en halv plate i det første laget) eller om nettopp den første avstanden egentlig blir "cc 27,75" (og jo jeg vet at det ikke er et ordentlig begrep så å si) for å kunne begynne med en hel plate og likevel få den første skjøten over en regel.
Har jeg rett i at du altså foreslår alt1, med nøyaktig samme senteravstand og tilpasning av den første platen på en eller annen måte?
Jepp første platen blir litt smalere for å få bort sparkeldelen, skal du ha fliser på hele veggen så kan platen være i full bredde men neste regel vil stå ca noen få centimeter lenger til venstre hvis du begynner fra venstre siden den sitter inn i hjørnet og ikke på sentrum av første regel. Deretter blir det C(C mål , 90 plate er C/C 30
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.