Ok. Jeg fastholder dog dimensjoner iht tidligere.

seniorkonsult skrev:
Ok. Jeg opprettholder dog dimensjoner ifølge tidligere.
Ja det føles rimelig også for meg som amatør. Det innebærer da at den pdf-filen som jeg fant hos svenskt trä IKKE stemmer (noe jeg kan synes føles rimelig).

• Liker
lodin92
  • Laddar…
Letet litt og fant min "interessante" tabell.
Finnes på svenskt trä og kalles for lathunden
http://www.svenskttra.se/publikationer/lathunden

På side 10 finnes dimensjoneringstabellen som jeg legger ved som bilde nedenfor
Dimensjonstabell for gulvbjelker av konstruksjonsvirke med lathundens anbefalte frie lengder for ulike bjelkemål og dimensjoner.

jeg kanskje gikk glipp av noe men jeg tolker det som 45x220 C24 cc600 gir en fri lengde på 4470mm...føles svaiende!

Merkelig at forskjellen mellom C24 og C14 er såpass stor: 4,47 resp 3,50.

• Liker
JockeHX
  • Laddar…
Mikael_L
injonil skrev:
Anmärkningsvärt att forskjellen mellom C24 og C14 er såpass stor: 4,47 resp 3,50.
Hmmm, utvikle ...

Et lite spørsmål angående krysskolvning i etasjeskiller. Hvis oversiden belegges med gulvspon som skrus/limes og undersiden utstyres med lekter til takgips, hvorfor bruke krysskolvning:|

Bare lurer!

Mikael_L skrev:
Hmmm, utvikle ...
Jeg er bare forbauset over at forskjellen skulle være så stor i et gulvbjelkelag. At det er stor forskjell for en bjelke er selvfølgelig; worst case, kvister i midten på bjelken er naturligvis svært avgjørende for en enkelt bjelke, men her handler det om svikt i et helt gulvbjelkelag med flere samvirkende bjelker.

Største skjæringen er ved opplagene. Det er der treverket skal være best.

Mikael_L
Västerhaninge 17 skrev:
Et lite spørsmål angående krysskolving i mellometasjen. Om oversiden belages med gulvspon som skrus/limes og undersiden utstyres med gles til takgips, hvorfor bruke krysskolving:|

Bare lurer!
Hvis man skrulimer spon på både over- og underside (vi tenker den tanken, bare fordi det gjør det lettere å visualisere det hele) får man først og fremst et styrkebidrag ved at bjelkens høyde øker med sponplatenes tykkelse (skrulim fungere i prinsippet som en homogen konstruksjon), samt at sponplaten tilfører mer areal for trekk- og trykkreftene som er størst ytterst på bjelken, og null i midten. (Sammenlign HEA-bjelke).
Dessuten gir det skrulimede gulvsponet et lite bidrag ved å forbinde med bjelken nærmest, dvs fordele litt kraft dit, slik at nedbøyningen på den belastede bjelken reduseres noe.
Men dette bidraget er ganske lite, fordi sponplaten/sponplatene bøyer seg ganske lett.

Men hvis man krysskolver/kortler, fordeler man derimot mye kraft til bjelken ved siden av, og også til bjelker lenger bort.
Fordi krysskolvingen tvinger bjelken til å forsøke å vri seg for å kunne bøye ned, og da holder bjelkene på hver side imot den kraften med en relativt betydelig styrke.

Så, limskrudd gulvspon tilfører styrke til bjelken i seg selv, og krysskolving sprer ut kreftene til tilstøtende bjelker, kort sagt og litt forenklet.

Beste er altså å gjøre begge deler, hvis man vil ha så stabilt etasjeskiller som mulig.

Bra forklart. Hadde ikke gjort det bedre selv, prosjektør med konstruktørkunnskaper som jeg er.

seniorkonsult skrev:
Største skjæringen er ved oppleggene. Det er der treverket skal være best.
At største skjæringen er ved oppleggene er jeg enig i, men er ikke de strekk- og trykkpåvirkningene som man får midt på bjelken/reglen/gulvåsene betydelig verre?

Du kan for eksempel se bjelker i diverse konstruksjoner som er flere ganger tykkere midt på enn ved oppleggene.

Jeg påstår at det er midt på spennet (og øverst og nederst i bjelken) at det er viktigst at treverket er fint.

Helt riktig er største momentet midt på bjelken ved jevnt fordelt last og fritt opplagte ender.

Hvorfor skriver du da at det er av størst betydning at virket er som best ved oppleggene?

Det er stor forskjell i opplevd svikt mellom 45x220 eller limtre/kertubjelker.
Dessverre er det betydelig mye dyrere, så man må spørre seg om man vil bruke de pengene på "komfort".

• Liker
Gobbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.