50.445 lest ·
30 svar
50k lest
30 svar
Doble bjelkelag dimensjon 220*45 i bjelkelag med fri lengde 4,4m?
Blir litt fundersom når jeg sitter og lager planene for mitt mellomdekke da jeg har funnet litt ulike "anbefalinger" for hvilken dimensjon jeg skal ha.
Forutsetningene er følgende:
Bolig, 2 etasjer
Fri lengde 4400 mm
Totallengde bjelke 4700 mm
c/c 600 mm
Underlag 22mm skrudd og limt gulvspån.
Så på treguiden (drives av svenskt trä) og der sier de at 220*45 C24 kan brukes opp til fri lengde 4000 mm.
Så fant jeg en pdf fra svenskt trä som sier at samme virke kan brukes opp til en fri lengde på 4470 mm (til og med 5210 mm c/c 300 mm) som ville bety at jeg klarer meg med 220*45 c24 i det ene tilfellet men ikke i det andre...merkelig?
Var en stund inne på å sette limtrebjelker i dekket men det blir til og med billigere å sette 220*45 c24 med c/c 300.
Kommer til å ha 220*45 i resten av huset men der er den frie lengden bare 3600 mm hvorfor det ville vært smakfullt med samme dimensjon i hele dekket.
Noen som vet eller har erfaring med å bygge med disse lengdene, hva bør jeg velge i dekket?
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true
Forutsetningene er følgende:
Bolig, 2 etasjer
Fri lengde 4400 mm
Totallengde bjelke 4700 mm
c/c 600 mm
Underlag 22mm skrudd og limt gulvspån.
Så på treguiden (drives av svenskt trä) og der sier de at 220*45 C24 kan brukes opp til fri lengde 4000 mm.
Så fant jeg en pdf fra svenskt trä som sier at samme virke kan brukes opp til en fri lengde på 4470 mm (til og med 5210 mm c/c 300 mm) som ville bety at jeg klarer meg med 220*45 c24 i det ene tilfellet men ikke i det andre...merkelig?
Var en stund inne på å sette limtrebjelker i dekket men det blir til og med billigere å sette 220*45 c24 med c/c 300.
Kommer til å ha 220*45 i resten av huset men der er den frie lengden bare 3600 mm hvorfor det ville vært smakfullt med samme dimensjon i hele dekket.
Noen som vet eller har erfaring med å bygge med disse lengdene, hva bør jeg velge i dekket?
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true
Det er ingen eksakt vitenskap.Robert 75 skrev:
Makslengden (for en "normal belastning") ligger vel deromkring. Forskjellen kan for eksempel avhenge av at de har regnet på ulike lasttilfeller i eksemplene eller kanskje gir forskjellige limte gulvspon forskjellig bidrag kanskje...
Du kan vel legge inn kortbjelker for å oppnå litt bedre stivhet. Vi har 4200 mm og 220x45 C24, og det ble merkbart mer stabilt etter at jeg skrulimmet kortbjelker.
4400 bjelkelag med 220x45 i cc600 er definitivt på grensen, du bør kanskje regne med at en viss svikt vil merkes. Og at du ikke bør legge fliser på det bjelkelaget.
Jeg er absolutt ikke sikker på noe vis, det er bare mine litt ugrunnete tanker.
Nei, visst er det så... Dessuten et spørsmål om komfort hvor mye svikt man aksepterer.Mikael_L skrev:
Har 3900 bjelkelag 220x45 i dag og vet hvordan det oppfører seg...
Interessant å høre din erfaring og resonnement Mikael, takker! d^_^b Vært inne litt på skrulimte kortlinger med c/c300 men litt tungvint å sette samt at det tar tid kontra limtre.
Hva mener du?Robert 75 skrev:
Bjelkelag i cc300 + kortlingar eller kortlingar i cc300?
Det siste tror jeg ikke er noen stor vits. En eller to rader med kortlingar holder nok bra.
Det er ikke spesielt bökigt å fikse, i alle fall om man har en kapp/ger-sag som gir 90° snitt.
Sorry at jeg var uklar. Mente det første, bjelkelag i cc 300 og tenkte meg to kortbjelker i hvert rom.
Med masete mente jeg å komme til og skru kortbjelkene ordentlig.
Var inne på en metode der man lager kortbjelker av f.eks. gulvspon som jeg fant på nettet, kanskje litt overkurs :O
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4610&contextPage=5946
Med masete mente jeg å komme til og skru kortbjelkene ordentlig.
Var inne på en metode der man lager kortbjelker av f.eks. gulvspon som jeg fant på nettet, kanskje litt overkurs :O
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4610&contextPage=5946
I innlegg #76 ser du hvordan jeg gjorde det.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro-3.html#76
Limte og skrudde med 6x120mm. (Jeg mener jeg forboret med 4mm).
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro-3.html#76
Limte og skrudde med 6x120mm. (Jeg mener jeg forboret med 4mm).
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
I mitt hus har jeg såkalt krysskolvning i bjelkelaget, blir ikke det stødigere enn bare en kortling?
Krysskolvning innebærer bare mer arbeid og liten besparelse av materiale, koltinger av samme dim. som gulvbjelkene så er det det samme, men man slipper å lage kryss som må være eksakte om de skal være til noen nytte.
Sluttresultatet blir at vi ikke kommer til å bruke 220x45 i bjelkelaget. Vi kommer til å legge 250mm trebaserte lettbjelker over hele huskroppen (11,5m) som da vil ta opp nedoverkraften (svikt) riktig bra.
Ifølge byggmesteren blir det for MYE svikt med 220x45 bjelker, derfor anbefalte han lettbjelke.
Ifølge byggmesteren blir det for MYE svikt med 220x45 bjelker, derfor anbefalte han lettbjelke.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Har jobbet mange år innen trehusbransjen og normalt er 45x200 "øvrig virke" opp til 360 cm og 45x220 opp til 400 cm. Dette skyldes krav til toleranse og nedbøyning maks.
Kortling 2 stk for lengde 400 cm og 1 stk på midten for 360 cm spennvidde.
Kortling 2 stk for lengde 400 cm og 1 stk på midten for 360 cm spennvidde.
Sist redigert:
Jaha da var det nye bud...
Da leverandøren av lettbjelken ikke kunne gi noe tilbud (pris og leveringsdato) blir det nå limtrebjelkelag bestående av 56x270. Med lettregel hadde vi dessuten trengt å gå opp til 300mm. Fordelen med limtre i vårt tilfelle blir at det leveres sammen med mønebjelke og søyler, noe som forenkler siden de vil bli 11,5 (bjelker) henholdsvis 12,5 meter (mønebjelke).
Da leverandøren av lettbjelken ikke kunne gi noe tilbud (pris og leveringsdato) blir det nå limtrebjelkelag bestående av 56x270. Med lettregel hadde vi dessuten trengt å gå opp til 300mm. Fordelen med limtre i vårt tilfelle blir at det leveres sammen med mønebjelke og søyler, noe som forenkler siden de vil bli 11,5 (bjelker) henholdsvis 12,5 meter (mønebjelke).