8.411 lest ·
7 svar
8k lest
7 svar
Dørkarm 15 mm dypere enn vegg - hva gjøre?
Hei!
Som dere kan lese i beskrivelsen så er altså dørkarmen 15 mm dypere enn veggen den skal sitte i. Skal sette inn en ytterdør i en innervegg som leder fra grovinngangen til garasjen, og tenkte å sette karmen slik at den flukter med innerveggen i grovinngangen, men da stikker den ut 15 mm på garasjesiden. Finnes det noen standardløsninger for dette problemet, eller bruker man kanskje et klackfoder?
På garasjesiden er veggene allerede på plass, det er bare et hull åpnet for døren. På innsiden har jeg fjernet veggplatene rundt døråpningen (den var tettet tidligere), men resten av veggplatene sitter igjen.
Har søkt og funnet en masse om hvordan man gjør hvis karmen er grunnere enn veggen, men fant ingenting om det motsatte. Tenkte å høre om noen har en standardløsning på dette problemet før jeg oppfinner hjulet igjen
Takknemlig for svar!
Som dere kan lese i beskrivelsen så er altså dørkarmen 15 mm dypere enn veggen den skal sitte i. Skal sette inn en ytterdør i en innervegg som leder fra grovinngangen til garasjen, og tenkte å sette karmen slik at den flukter med innerveggen i grovinngangen, men da stikker den ut 15 mm på garasjesiden. Finnes det noen standardløsninger for dette problemet, eller bruker man kanskje et klackfoder?
På garasjesiden er veggene allerede på plass, det er bare et hull åpnet for døren. På innsiden har jeg fjernet veggplatene rundt døråpningen (den var tettet tidligere), men resten av veggplatene sitter igjen.
Har søkt og funnet en masse om hvordan man gjør hvis karmen er grunnere enn veggen, men fant ingenting om det motsatte. Tenkte å høre om noen har en standardløsning på dette problemet før jeg oppfinner hjulet igjen
Takknemlig for svar!
Mjo, men jeg hadde ikke tenkt å sette gips, kun armeringstapet med papirremser på skjøtene. Grunnen er at jeg har et element på samme vegg og da ble det ganske mekkete med tanke på at veggen flytter seg ut i forhold til rørene som kommer opp ca 3 cm fra veggen (gips + gulvsokler kommer nok ut for langt).
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Man får gjøre en omvendt listverk. Det vil si liste på veggen med 15mm og så karmer på det. Beregn hvor listen skal sitte på veggen avhengig av hvor bredt karm du har tenkt å bruke.
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Kløyv ned karmen hvis du har mulighet, ellers er det bare å gjøre noe av de andre forslagene.
Det høres bra ut! 15mm planhøvlet og så foder, det burde funke, takk!
Takk for alle tips! Jeg skal feste sponplaten og deretter tilpasse karmen, skal også sjekke om jeg kan finne en klackfoder med riktig fals, vekar være den enkle løsningen om målene stemmer.
Klikk her for å svare