42.593 lest ·
15 svar
43k lest
15 svar
Døråpning uten dør, hvordan gjøre med gerikt?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Tenker på hvordan jeg skal løse dette på en fin måte. Problemet er at foringen ikke får plass på den ene siden, og jeg vil ikke gjøre hullet mindre. Det jeg tenker på er å sette foring på den ene siden og avslutte mot veggen på overliggeren, men det ser jo litt rart ut. Alternativ to er å la gulvsokkelen fortsette gjennom døråpningen, men da har jeg andre problemer, f.eks. at det er forskjellige sokler i de to rommene, samt at veggen på den ene siden vil bli en utfordring å få jevn og fin.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
På den høyre siden av åpningen ifølge fotografiene har du valgt å la dekkbrettet gå ned til gulvet og la fotlisten koble til dette. Det ser pent ut. Så vidt jeg kan se på bildene, ligger dekkbrettet utenpå gipsen. Hvis det stemmer, trengs ingen ekstra list eller foring. På venstre side lar du foringen gå ned til gulvet og kobler med fotlisten på samme måte.
Man kan gjøre som Hallerudsbo viser med sitt bilde, la dekkbrettet gå utenfor vegglivet et stykke og droppe foringen, men da kreves det at veggen kobler til dekkbrettet på en pen måte. Man kan også sette en kloss nederst i hjørnet som er noe bredere enn foring og fotlist, som disse kobler til. Det er praktisk når foring og fotlist har ulik tykkelse.
Man kan gjøre som Hallerudsbo viser med sitt bilde, la dekkbrettet gå utenfor vegglivet et stykke og droppe foringen, men da kreves det at veggen kobler til dekkbrettet på en pen måte. Man kan også sette en kloss nederst i hjørnet som er noe bredere enn foring og fotlist, som disse kobler til. Det er praktisk når foring og fotlist har ulik tykkelse.