Hei

Jeg har tettet igjen et gammelt dørhull til en tidligere badstue og åpnet et nytt hull i en annen vegg. Dette har dessuten vært dørhull en gang i tiden da huset var nybygget, viste det seg. Hullet er 200 cm minus 4 cm som i dag er en bjelke ved gulvet. Siden det er platon+parkett utenfor og det kommer fliser+gulvvarme innenfor, ligger denne bjelken ganske bra, synes jeg. Dørhullet er i virkeligheten altså 196 cm. Jeg har en dør liggende med karmhøyde 199 cm som jeg tror har sittet der; døren er renovert og ser fin ut. For å få plass med døren bør jeg altså kappe ca. 3 cm i bunnen på karmen og dørbladet, men det frister litt fordi døren blir for lav etter min mening.

Alternativet er å gjøre hullet høyere, men da er jeg oppe i en bærende bjelke. Dette er altså i min kjeller om det ikke kom tydelig frem tidligere. Bjelken er 16,5*6,5 cm, og lektene på dørhullets sider er 12*4,5 cm. 20 cm fra dørhullet går trebjelken over til en ståldrager, og dette hviler på en lekt med målene 12*10 cm.

Slik jeg ser det, skulle det ikke være noe problem å sage ut 3 cm fra bjelken med tanke på bæreevne, men det er kanskje ikke tillatt å gjøre slike inngrep, og det finnes kanskje regler for hvordan det skal gjøres for å forsterkes?

Jeg er selv ganske høy og prioriterer dørens høyde, og vil gjerne kappe i bjelken for å vinne høyde. Jeg vil dog ikke gå løs på bjelken om det kan skape bekymringer senere hvis vi skal selge huset.

Hva gjøre??

//Pehr

Finnes det mulighet for å klemme inn en stående bjelke på hver side av døren?
I så fall får du to søyler som burde ta kreftene nedover og kan sage bort bjelken.

Går det ikke an å legge en forsterkning på oversiden av bjelken? typ flatjern for å erstatte bortfallet av bærekraft.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.