Til klatrehuset jeg har bygget til barna vil jeg at de skal kunne låse seg inn, men ikke bli innesperret. Hvordan får jeg på plass en aksel som sitter i begge vridere?
Mitt problem
Tegning av en mekanisme med sylinderformet aksel, instruksjoner for montering, med merkelappene “sida” og “vy”.
Mitt første forsøk, epoksy funker sikkert.
To trehåndtak festet med en metallakse, brukt til å lage en låsemekanisme for et klatrehus for barn.
Har samme funksjon på badstudøren men ser ikke hvordan de er festet.
Noen som har et tips?

Et alternativ kan kanskje være å bore et hull i veggen eller døren stort nok for å få gjennom en rundstang, noen mm ekstra slik at stangen kan roteres. Deretter skru fast en trebit i hver ende.

P patrikd84 skrev:
Et alternativ kan kanskje være å bore et hull i veggen eller døren stort nok til å få gjennom en rundstang, noen mm ekstra slik at stangen kan rotere. Deretter skru fast en trebit i hver ende..
Som mitt siste bilde viser?

FreQa FreQa skrev:
Som min sista bild viser?
Nei, jeg tenkte som en U - men du kanskje trenger en H? Men er jo likverdig så klart, bare rundstang i stedet for en bolt da - tenkte det er lettere å feste.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Som min sista bild visar?
Hva er problemet, vredet fungerer vel utmerket som det er?
Men du burde kanskje montert det før du limte ;)

Men en forbedring kanskje ville være å lage vredet litt lengre til den ene siden regnet fra bolten? Det blir da framtungt, og man kan da montere en skrue som stopp i døren, eller veggen, avhengig av hvor man monterer vredet.
Det får da en funksjon som ligner på et "ekte" dørhåndtak.

Låner tråden litt. :). Finnes det noen triks for å unngå at treklossene begynner å snurre etter noen år på et sånt her klassisk vri?

Kanskje finnes det noe ferdig (bolt etc.) å kjøpe?

R revco skrev:
Låner tråden litt. :). Finnes det noen knep for å unngå at treklossene begynner å snurre etter noen år på et sånt klassisk dreieknott?

Kanskje finnes det noe ferdig (bolt etc.) å kjøpe?
En annen løsning kan være å bruke en firkantet jernstang og lime fast. På min badstue har jeg måttet stramme til dreieknappene da treklossene tørker etter hvert, så nå sitter de ikke parallelt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.