Tenkte å sjekke om noen kyndige kanskje kan hjelpe meg litt med dimensjoneringen på bjelkelaget til vårt kommende bad i et tømmerhus (1-etasjes) på søylefundament.
I bjelkelagsplanen nedenfor har jeg tegnet inn CC300, avstanden mellom de søylene som finnes og litt flere mål. Der det er CC600 er det tenkt en garderobe.
De tykke bjelkene tilsvarer innervegger i stående tømmer med en liggende stokk i bunnen og overkant. Den med huset langsgående innerveggen hvilte tidligere på en avveksling mellom de 2 midterste søylene på gavlen, denne hadde råtnet bort og vi har akkurat nå løst problemet med å feste opp 2 stk skrulimede 45x195 mellom de to søylene som den nederste tømmerstokken hviler på. De er festet med 2 stk Gunnebo MQL Fasadplugg 160mm i hver søyle. Holder dette?
Til bjelkelaget lurer jeg først og fremst på hvilken dimensjon jeg bør ha på bjelkene? Det skal skrulimmes gulvspon på dette også samt flytsparkles cirka 30mm med armeringsnett og Ardex K75, deretter flislim og fliser. Tanken er et badekar oppe i venstre hjørne om det går. Da det er ganske lavt til overkant vindu hadde det vært ønskelig med så liten byggehøyde som mulig.
Gulvbjelkene bør være 45x170 C 24. Det er fremfor alt sviktkravet som dimensjonerer. Det gjør ingenting om de er enda høyere. baderomsgulv skal være litt stive synes jeg. Dine skrulimede doble 45x195 bør klare en punktlast på midten på ca 1500 kg. Om det er nok her kan jeg ikke avgjøre med den tilgjengelige informasjonen.
Takk Justus, jeg er selvsagt enig, spesielt fordi vi skal ha klinkers på gulvet og fliser på veggene. Vi kommer til å bygge frittstående trevegger fra tømmerstammen for at bevegelsene i den ikke skal påvirke veggene.
Kunne man lage utsparinger på 45x170-reglene som ligger på søylene 30mm i underkant for å senke gulvet? Vi har 50cm kryperom under nå, så om det blir noen cm mindre gjør det ingenting akkurat der. Vi har 45x195-regler så vi må kløyve dem ned i så fall om vi skal ha 45x170, for jeg antar man ikke kan lage utsparinger på 55mm i disse?
Om de doble 45x195 - Innerveggen som hviler på disse er stående tømmer i den omtrentlige dimensjonen 230x190x2300mm med en døråpning på 90cm. Vi vurderer å ha et lagringsloft over denne delen senere.
Det er alltid best å unngå urjackningar, men noen ganger blir det nødvendig. Det finnes metoder for å regne ut hvor stor urjackning man kan gjøre. Plusfaktorer er virkes styrkeklasse (C 24 er bedre enn for eksempel C 14) og bjelkens gjenværende tverrsnittsareal (større er selvfølgelig bedre). Minusfaktor er tverrkraften (den vertikale lasten) på opplegget. Anvender man det resonementet er 30 mm urjackning på en 45x170 tilsvarende med en 55 mm dito på en 45x195. I ditt tilfelle ser jeg ingen problemer med å gjøre disse. På grunn av sviktkravet er bjelkene overdimensjonert mhp bøyningsstyrke. Det har altså ingenting å gjøre med urjackningens andel av høyden.
Gulvbjelkene bør være 45x170 C 24. Det er spesielt sviktkravet som dimensjonerer. Det gjør ingenting om de er enda høyere. Baderomsgulv skal være litt stive synes jeg. Dine skrulimte doble 45x195 bør klare en punktlast på midten på ca. 1500 kg. Om det er nok her kan jeg ikke avgjøre med den tilgjengelige informasjonen.