Jeg holder på med planlegging av en utbygging som går å lese om her https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/

Nå når jeg var ute og gikk en tur, så traff jeg på en gravemaskinfører som var i nærheten, og han hadde tid til å komme neste uke. Det ble jo mye raskere grep enn jeg hadde tenkt meg.

Jeg skulle trenge litt tilbakemelding på min dimensjonering så jeg ikke har tenkt helt galt.

Byggeplass sett ovenfra, 6x7m markert med fargekodede linjer for utbyggingens struktur; røde linjer for bjelker, blå for byggeregel, sorte sirkler for plintar.

Svart markering - det som skal graves ut
Runde sirkler - pilarer 200 mm
Røde streker - doble 45x195 C24 trykkimpregnerte
Blå streker - 45x220 C24 byggregel

Uttbygging i ett plan. Fagverkstakstoler med 27° helling.
Virker det fornuftig?

Hvilken retning skal takstolene ligge?

J justusandersson skrev:
På hvilket hold skal takstolene ligge?
Til samme hold som de røde strekene. Tenkte å bruke de samme takstolene som det er på den eksisterende delen av huset.

Teknisk tegning av takstol med mål og vinkler, viser konstruksjonsdetaljer for en del av et hus.

Hus med rødt tak, omgitt av hugget ved i en hage. Trær uten blader ses i bakgrunnen under en grå himmel.

Da foreslår jeg at du bytter retning på dine bjelker, både de røde og de blå. Taklastene føres ned via de langsgående ytterveggene og da er det bra med en skikkelig bæreline under. Fire røde doble skrulimte 45x220 trykkimpregnerte med fire pillaster under hver. For de blå holder det da med 45x170 C 24.

• Liker
maah
  • Laddar…
Takk, bra forklaring
Men jeg vil ha mer isolering, derav 220mm.
Plintene nærmest huset kan bli vanskelige å få ned så nær huset som man hadde ønsket. Kan man ha et lite overheng der på bjelkene?

Ja det kan man ha, med betoning på lite.

• Liker
maah
  • Laddar…
Et spørsmål til angående skjøting av gulvbjelkene.
Avstand mellom pilarne og da også de røde gulvbjelkene blir ca 2,6m.
Skal jeg da gjøre slik at skjøtene havner over hver gulvbjelke forskjøvet annenhver gulvbjelke?
Så i første raden blir det en bjelke 5,2 + 2,6m, andre raden blir det motsatt 2,6 + 5,2 m.

Det høres fornuftig ut. Man skal jo alltid unngå såkalt generalskarver.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.