Hei,
Er midt i planleggingen for å rive en bærende vegg mellom kjøkken og stue og kunne trengt litt eksperthjelp fra dere. Har tenkt å åpne opp en eksisterende åpning som i dag er 1850mm og den skal bli totalt 4915mm i stedet. Regner jeg bort stolpene som skal holde opp bjelken så blir åpningsmålet 4735mm
Har regnet på det på byggbeskrivningar.se, men viser bare at jeg overskrider grensene for hva som er godkjent.
Eneste godkjente ville være limtrebjelke med dimensjonen 115x630. Ikke aktuelt.
Men når jeg har lest en masse forskjellige innlegg om emnet så snakkes det andre dimensjoner som ville klare belastningen på lignende åpninger.
Kunne jeg bruke en mindre dimensjon, f.eks. 140x270 eller 140x315 og det ville klare belastningen?
Det er 1 1/2-plans trehus i Skåne, så laveste snøsonen.
Dette er målene som jeg har og bruker i beregningen
Takknemlig for litt av deres ekspertkunnskap i emnet
Det finnes to måter å nærme seg problemet på. 1) Utregningen er korrekt. I så fall tilsvarer 115x630 nøyaktig 215x511. Men 215x511 finnes ikke, og nærmeste standarddimensjon er 215x540, som altså er den laveste limtredrageren som klarer kravene. 2) Utregningen er feilaktig. Da ville jeg gjerne se plantegninger og en seksjon før jeg regner på det. Personlig tror jeg på 2). Selv om det er en solid spennvidde, høres 115x630 urimelig mye ut.
Jeg skulle gjerne gått opp et hakk i dimensjon til 115x450. Siden gulvbjelkene i andre etasje vil hvile på denne bjelken gjelder det å holde nedbøyningen på et svært lavt nivå. I stedet for 115x450 kan du bruke 140x405 eller 190x360.
Hvordan vet man at det er en bærende vegg? Jeg får ikke de to bildene til å stemme? burde ikke betegnelsen kjøkken og stue bytte plass på det lille bildet?
For å tydeliggjøre, man ser i sektionssnittet at overetasjen er basert på rammeverkstakstoler.
De må støttes i midten, ellers bøyer de ned seg, eller kollapser hvis spennet er for stort.
Den bærende veggen som går gjennom huset i lengderetningen kalles også for hjertevegg.
Vårt hus har omtrent samme plan, og er en 1,5-plans villa så samme løsning. Vi har en åpning mellom stue og spiserom på ca 2,5 m der det ligger en HEA stålbjelke, antakelig 120 men kanskje 150 mm høy.
Det finnes en åpning på 1,7 m også mellom gang og kjøkken, og der er det full takhøyde. Takstolene ser ut til å komme c c 1,2 så spørsmålet er hvordan det er løst? får se når vi bytter gulv på etasje 2.
Takhøyden er 2400mm. Det er til innertaket, antar at takstolene as undersida er maks 50 mm høyere.
Hvis du dunker inn en 400 mm høy bjelke blir det altså bare 2000 mm fri høyde i passasjen.
Nei, det er ikke verdt å bruke stålbjelke. Uten å regne på det tjener du ganske lite.
Å bruke en lavere bjelke, men bredere - da hviler den delvis i endene på oppslaget, trolig hjertveggen. Det finnes grenser der også, det er ikke bare nedbøyning som er. Dimensjoner de.
Hvis du kunne redusere åpningen til si 3m blir det en betydelig lavere bjelke.
Alternativ OM du kan tenke deg en støttende stolpe et eller annet sted i midten. Eller en kortere veggseksjon som blir igjen, kan f.eks. brukes som bakvegg for en peis?
Akkurat nå heller det mot å sette inn en HEA 260.
Har fått tilbud fra et byggfirma på det som jeg synes virker helt ok.
Med en HEA 260 bør det ikke bli noen problemer med nedbøyning.
"Bør" i dette var for å få noen uttalelser fra dere som kan litt mer om dette enn det jeg kan.
Akkurat nå er jeg bare i fasen med å evaluere tilbud. Vil få inn tilbud på ulike løsninger, både med HEA og limtre.
At det heller mot HEA er på grunn av utførelsen. De vil felle inn bjelken helt, noe som betyr at jeg ikke får noen synlige stolper.
De vil kle inn hele bjelken i gips så den "smelter" inn ordentlig.
Når jeg har bestemt meg, vil jeg la en konstruktør regne på det. Byggfirmaet har selv gjort foreløpige beregninger på HEA260. Men vil ikke bruke penger på en konstruktør før jeg har sett tilbudene.
Kanskje går jeg inn i det fra feil side, ved at en konstruktør skulle regne først og så hente inn tilbud basert på det. Men, men...
Fordelen jeg ser med HEA er at den bygger mindre i høyden. Med HEA260 + gips blir det maks 270 den bygger.
Eksisterende åpning i dag er 330 ned fra himlingen.
Selv om mitt utgangspunkt var limtredrager, har jeg endret mening om dette. Nettopp fordi limtredrageren ville blitt for høy, og jeg ville vært nødt til å ha en ekstra stolpe for at det skulle bære.
Tilbudet jeg har fått for HEA synes jeg er rimelig. 40.000kr etter ROT. Det inkluderer også noen andre småting.
Jeg kan ikke regne på sånt her men når jeg før jul skulle veksle av en bærende vegg med omtrent samme forutsetninger så fikk vi fra konstruktøren at enten 115x450 eller HEA200. Vi valgte limtre da det var god plass.