skal rive en bærende vegg, som er 9 meter lang med en søyle i midten. så spennet blir da 4,5 meter mellom søylen og veggen jeg har en hea 160 bjelke er den tilstrekkelig bjelken skal bære opp gulvbjelkelaget på overetasjen.
Du har gitt oss for lite informasjon for å kunne regne på dette.
En tegning/skisse hadde vært en god start.
Jeg har selv en HEA 160 som bærer opp mitt mellomdekke, så det kan veldig godt fungere i ditt tilfelle også, men det trengs som sagt mer info for å kunne fastslå det.
Ta kontakt med en Konstruktør som kommer og hjelper deg.
Jeg ville aldri spørre på et forum om hvor kraftig en bærende bjelke skulle være når det gjelder de spennviddene.
Alt for mye som kan gå galt.
Som sagt det der må du ha proffshjelp til. Om ikke annet så er det der et meldepliktig tiltak (inngrep i bærende konstruksjon). Kommunen bør kreve en konstruksjonstegning med beregninger.
Da inngår ikke bare dimensjonering av bjelken, men også innfesting av bjelken, dimensjonering for knusning av søylen, og at underlaget, fundamentet/kjelleren tåler punktbelastningen fra bjelkens opplagspunkter.
Bare som et eksempel: Hvis du har 5m fra bjelken til yttervegg, i begge retninger. Og ingenting som belaster i overetasjen, ingen innervegger der oppe, ingen belastning fra yttertaket som kan føres ned til bjelken.
Da vil belastningen på søylen bli ca 5 tonn. Hvilket er en ganske høy belastning.
Da regner jeg hver 4,5m strekning som en egen flate. En seksjon av bjelken håndterer da en flate på 45 kvm. Gulv (i boliger) skal kunne belastes med 200kg per kvm + egenvekten av bjelkelaget, antar ca 20 kg. Det gir at hele flaten "veier" 11 000 kg. Halvparten av det tas opp av ytterveggene, halvparten av bjelken i midten. Hvert opplagspunkt på bjelken tar opp halvparten av det, dvs 2750kg. Stolpen må ta imot like mye fra den tilstøtende seksjonen, så stolpen får "dobbelt last", 5,5 tonn. Dette er da bare en overslagsberegning, for å påvise behovet for en konstruktør.
Hvis det så finnes noen belastning på mellombjelkelaget fra innervegger, og ev. last fra yttertaket som føres ned så kan man lett komme opp i dobbel last og mer.
ja en konstruktør kan jo være bra. Er ikke så langt kommet ennå om jeg sier så.
Grunnen til at jeg vil gjøre det er at bjelkelaget i dag bæres opp av tømmerstokker som ligger i skorsteinen. Disse stokkene vil jeg fjerne og erstatte med bjelken. Siden torpargrunnen har sunket etter 100+ år mens skorsteinen har stått stødig, har det resultert i for mye helling på overetasjen, det er ikke sjarmerende lenger. Disse tømmerstokkene ligger i tømmerstammens yttervegger der bjelken også plasseres. Søylene vil stå på en støpt plate..
En viss vekt fra takkonstruksjonen vil bæres opp av dette også. Takstolene hviler mot ytterveggene samt en lang tømmerstokk som strekker seg fra yttervegg til yttervegg.
Sender med noen skisser.
Og selvfølgelig er jeg klar over at det ikke er noen nøyaktige svar jeg får, vil bare få en liten aning om den IPE 160 bjelken kan være nok eller om det er helt på jordet