10.779 lest ·
25 svar
11k lest
25 svar
Dimensjonering for bred garasjeport
Side 1 av 2
Nå har jeg gått lei av å surfe etter ulike konstruksjons-løsninger for garasje med bred port, så jeg tar sjansen på å legge inn et spørsmål her.
Planlegger å bygge en dobbeltgarasje på 6240x8085 med en port fra Crawford (g30 Line) på 5000x2100. Porten burde jo monteres i en eller annen form for ramme (i følge de minimumsmål Crawford anbefaler), MEN...hvilken dimensjon burde den øvre bærende bjelken ha (den som porten "henger" i) ?? ?
Limtre er kanskje å foretrekke da jeg har innsett at porten antagelig veier en hel del og vil jo ikke at porten skal begynne å svikte på midten. Men på den andre siden vil jeg helst ikke gå over en takhøyde på 2,30 m.
Så vær så snill, alle dere som eier en garasje med bred port..hvordan har dere løst dette ?
Planlegger å bygge en dobbeltgarasje på 6240x8085 med en port fra Crawford (g30 Line) på 5000x2100. Porten burde jo monteres i en eller annen form for ramme (i følge de minimumsmål Crawford anbefaler), MEN...hvilken dimensjon burde den øvre bærende bjelken ha (den som porten "henger" i) ?? ?
Limtre er kanskje å foretrekke da jeg har innsett at porten antagelig veier en hel del og vil jo ikke at porten skal begynne å svikte på midten. Men på den andre siden vil jeg helst ikke gå over en takhøyde på 2,30 m.
Så vær så snill, alle dere som eier en garasje med bred port..hvordan har dere løst dette ?
Nå forstår jeg ikke helt hvordan du mener, men porten står jo mot bakken i lukket stilling så den er jo ikke så tung.
Når du åpner porten vil den henge i stålprofilene som portens lager ruller i. Disse stålprofilene skrus fast i taket med noen bolter.
Porten veier vel ikke mer enn 100-200kg, og det blir jo ikke mye fordelt på noen bolter/skruer?
Nå har jeg kanskje misforstått spørsmålet på en eller annen måte.....
Når du åpner porten vil den henge i stålprofilene som portens lager ruller i. Disse stålprofilene skrus fast i taket med noen bolter.
Porten veier vel ikke mer enn 100-200kg, og det blir jo ikke mye fordelt på noen bolter/skruer?
Nå har jeg kanskje misforstått spørsmålet på en eller annen måte.....
Visste vel at det fantes kunnskapsrike folk på dette forumet ;D !
Ante at en limträbalk ville ta opp for mye plass.
I eller H-bjelke høres interessant ut, håpet dog på å
slippe en sånn "tung" løsning.
Jesca_j: Ærlig talt så vet jeg ikke hva porten kommer
til å veie, men er det 100-200 kg som du sier så
kanskje det ikke er noen fare (har bare hørt at de
brede portene er "jättetunga, knapt så man orker
åpne dem for hånd uten motorløft", stemmer det?
Ditt svar ga meg en tankevekkende tanke...takskjutportarna
kanskje ikke i det hele tatt belaster den øvre bjelken, da porten
gir den største belastningen på stålprofilene som
sitter fast i tak og side-regler.
Men for å klargjøre litt hva jeg mener, la jeg opp
et lite "utklipp" av garasjetegningen under:
http://www.ultimatesaab.com/upload/garage.JPG
Ante at en limträbalk ville ta opp for mye plass.
I eller H-bjelke høres interessant ut, håpet dog på å
slippe en sånn "tung" løsning.
Jesca_j: Ærlig talt så vet jeg ikke hva porten kommer
til å veie, men er det 100-200 kg som du sier så
kanskje det ikke er noen fare (har bare hørt at de
brede portene er "jättetunga, knapt så man orker
åpne dem for hånd uten motorløft", stemmer det?
Ditt svar ga meg en tankevekkende tanke...takskjutportarna
kanskje ikke i det hele tatt belaster den øvre bjelken, da porten
gir den største belastningen på stålprofilene som
sitter fast i tak og side-regler.
Men for å klargjøre litt hva jeg mener, la jeg opp
et lite "utklipp" av garasjetegningen under:
http://www.ultimatesaab.com/upload/garage.JPG
Men, hvis jeg ikke tolker tegningen feil så er porten plassert på garasjens gavl og bygningen har frittbærende fagverkstakstoler. Det innebærer jo at det i prinsippet ikke er noen annen belastning på gavlveggen enn den som fasaden over porten medfører. Takets last overføres jo til langsidene.MrMagic skrev:
Stemmer bra det...glemte å kommentere det i mittBob_the_builder skrev:
forrige innlegg.
Og fasaden på gavlen er kanskje spikret i den siste/første takstolen (om ikke fasaden utgjør den bærende konstruksjonen) og da trengs det jo ikke noe spesielt i det hele tatt. Porten henger jo som sagt i skinnene som er festet i et par takstoler. Dessuten er jo en port ikke spesielt tung som noen nevnte.
Hvorfor en bred port?
Det er vel ingen grunn til å ha en femmetersport om man ikke har tenkt å gjøre en håndbremsvending inn i garasjen...?
Tenk bare på den gode varmen der inne som forsvinner som en lønning når man åpner om vinteren...
Det er vel ingen grunn til å ha en femmetersport om man ikke har tenkt å gjøre en håndbremsvending inn i garasjen...?
Tenk bare på den gode varmen der inne som forsvinner som en lønning når man åpner om vinteren...
Kalledussin:
1 : garasjen kommer ikke til å ha noen varme
2 : man slipper midtstolpen med stor port
3 : Skal du ha motor og fjernkontroll til porten, slipper du å kjøpe 2 stk motorer.
Hva ville fordelene være med å ha 2 stk porter?
1 : garasjen kommer ikke til å ha noen varme
2 : man slipper midtstolpen med stor port
3 : Skal du ha motor og fjernkontroll til porten, slipper du å kjøpe 2 stk motorer.
Hva ville fordelene være med å ha 2 stk porter?
M@ZE:
Porten er en Crawford g30 Line, jeg har ikke sjekket rundt hos så mange..men Beijer skulle ha ca 19000 :- for den.
Se også: http://www.arlandasnickeri.se/Downloads/PDF/Prislista-g30Line.pdf.
Om man sammenligner dette med Crawford Car-in, som kunne være alternativet ved 2 stk porter, så har jeg for meg at de lå på ca 10000-12000 :- stykk.
KarlXII:
Jeg vil ha en stor port nettopp fordi:
1. Slippe midtstolpen (vet aldri hva man kjøper for bred
kjerre i fremtiden).
2. En automatisk åpner til en port.
3. Penere (synes jeg iallfall).
4. Så virker det jo som at det til og med kan bli billigere.
Men selvfølgelig forsvinner varmen om vinteren. Men på den annen side er det kanskje lettere å skape varme med tanke på at de brede portene ofte er tykkere.
Porten er en Crawford g30 Line, jeg har ikke sjekket rundt hos så mange..men Beijer skulle ha ca 19000 :- for den.
Se også: http://www.arlandasnickeri.se/Downloads/PDF/Prislista-g30Line.pdf.
Om man sammenligner dette med Crawford Car-in, som kunne være alternativet ved 2 stk porter, så har jeg for meg at de lå på ca 10000-12000 :- stykk.
KarlXII:
Jeg vil ha en stor port nettopp fordi:
1. Slippe midtstolpen (vet aldri hva man kjøper for bred
kjerre i fremtiden).
2. En automatisk åpner til en port.
3. Penere (synes jeg iallfall).
4. Så virker det jo som at det til og med kan bli billigere.
Men selvfølgelig forsvinner varmen om vinteren. Men på den annen side er det kanskje lettere å skape varme med tanke på at de brede portene ofte er tykkere.