Hei. Har i dag eksisterende balkong på 6000x2200mm. Tenkte å rive den og lage en lik en.
Balkongen i dag står på 8 stk plinter med 90x90 stolper. Deretter er det også boltede bjelker i balksko i fasaden.
Men jeg har et håp om å kunne bygge balkongen på de 4 ytre stolpene og kun en boltet bærelinje i fasaden.
Spørsmålet er om dette vil holde. Har den vanlige 0,3kn/m² + egenvekten.

Legger ved bilder av nåværende balkong.
Håper noen kan hjelpe meg. Har sjekket treguiden og litt annet, men får ikke direkte noen klare svar på det jeg lurer på der igjennom.
Eksempel på eksisterende balkong med rekkverk og støttebjelker på en gul mursteinbygning, grill og uteområde under. Plantegning som viser plasseringen av kjøkken og utvendig tredekke, inkludert mål i millimeter. Skala kan avvike fra virkeligheten.

Tror du har mer last enn 0.3 kN/m2 = 30kg/m2.

Gjenstående søyler, bjelker og pillarer bør imidlertid holde. Da disse ikke får noe vesentlig tillegg av last. Det vanskelige spørsmålet blir snarere hvordan du skal feste bjelken i veggen, både når det gjelder hvordan du skal håndtere lastene, men også når det gjelder fuktighet.

K
Generell nyttelast for altan/balkong pleier å være 3,5kN/kvm, dvs 3500N. Altså ca 350kg/kvm.

A a_w skrev:
Tror du har mer last enn 0.3 kN/m2 = 30kg/m2.

Gjenstående søyler, bjelker og pilarer bør likevel holde. Da disse ikke får noen vesentlig tilførsel av last. Det vanskelige spørsmålet blir snarere hvordan du skal feste bæringen i veggen, både med tanke på hvordan du skal håndtere lastene, men også med tanke på fukt.
Man kunne kjørt gjengestang, med eller uten gjengetappe. Tec7 eller pl400 eller annen masse for å tette. Loctite i tapen hvis man bruker det. Skal tillegges at det allerede er montert bolter på fasaden på c/c 600. Kommer til å kunne nytte de hullene.

K kniv skrev:
Generell nyttelast for terrasse/balkong pleier å være 3,5kN/kvm, dvs 3500N. Altså ca 350kg/kvm.
Ja jeg mente 3,0 i hodet. Ikke 0,3

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.