Hei!

Vurderer å bruke en UPE stålbjelke for avveksling av en åpning i 1+2/3-plans bolighus.

Åpningen er 3.0 m og vi har beregnet at det blir en kontinuerlig last på 16.7 kN/m (tot 50 kN) samt en punktlast i midten på 7 kN.

Er det mulig å få råd om valg av stålbjelke samt info om hvordan denne beregningen gjøres? Jeg antar at nedbøyningen blir dimensjonerende og jeg vil ha den minimert.
Takk for svar!
Thomas

Hei og velkommen til Byggahus

Jeg tror det er vanligere at man bruker HEA/HEB bjelker når man skal erstatte bærende vegger hvis man ikke kan bruke limtre.

Enig i at HEA/HEB bjelke er vanligere, men i dette tilfellet vil jeg veksle av uten å ha bjelken under bjelkene, tanken er å felle inn bjelkene i UPE-bjelken for å unngå en synlig bjelke. På den andre siden av bjelken begynner et ryggåstak, og derfor passer UPE bedre enn HEA/HEB!

Du trenger en UPE 180. Det du må tenke på er å få kreftene til å virke ned i massemidtpunktet. På en HEA eller IPE er det enkelt, for der er massemidpunktet i midten. Hvis kreftene ikke virker i massemidpunktet, får du en skråbelastning, og bjelken kan vri seg. Cy i vedlagte bilde viser avstanden til massemidpunktet. På en UPE 180 er den avstanden 24,7 mm.

Vis vedlegget Ny bitmappsbild.bmp

• Liker
Vempan
  • Laddar…
Nå er jeg ikke konstruktør, men jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle gå bedre å felle inn bjelkene i en UPE bjelke, enn i en HEA?

Takk mdab! Hvilken nedbøyning ville en UPE 180 få?
Ettersom bjelkene er 195mm tenkte jeg eventuelt å overdimensjonere bjelken til UPE 220 siden bjelkene da får plass "inni" U-bjelken. Deretter tenkte jeg å skru dem i bakkanten gjennom bjelkens liv, noe som burde gjøre at bjelken ikke kan vri seg, er du enig?

hempularen: Bjelkene blir ikke lettere å felle inn, men jeg vil ikke ha flensene "ut i" den nye romdelen (som kun er enetasjes og dermed ikke har mellombjelkelag) siden jeg der skal ha åpent skråtak, og da må jeg "tykke" på veggen ytterligere den veien for å dekke flensene!

mdab skrev:
Om kreftene ikke virker i massesenteret så har du en skjevbelastning og bjelken kan vri seg.
[vedlagt fil]
Jeg vil påstå at kraften skal virke i skjæringssenteret (SC) for å ikke gi opphav til vridning. Skjæringssenteret og massesenteret sammenfaller hos mange tverrsnittstyper, men ikke hos U-bjelker.

Å skru bjelkene i livet, som TS vil gjøre, forhindrer vridning.

• Liker
Vempan
  • Laddar…
peternicklas
Jeg ville nok valgt et kvadratisk eller et rektangulært rør i stedet. På en UPE-bjelke så er det SC som gjelder for forvridning. Den ligger utenfor bjelkens geometri og er derfor vanskeligere å arbeide med.

Feil av meg. Det er SC og ikke MC som kraften skal virke gjennom. Ber om unnskyldning for det.
Men hvis man skrur i bakkant så minimerer man vridningen. Går man opp til upe 220 i tillegg så trenger man ikke å bekymre seg. Men selvfølgelig, generelt sett er det alltid best å strebe etter å bruke symmetriske tverrsnitt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.