Hei,

jeg sitter og tegner litt på et prosjekt som vil kreve at man tar opp et hull på ca 1500x2600mm i en bærende vegg av tegl (450mm tykk) i en flermannsbolig fra sent 20-tall.

For å ikke få huset over meg må jeg derfor sette inn stålbjelker som kan ta opp lasten i stedet. Spørsmålet er imidlertid hvilke dimensjoner som trengs. Jeg antar også at man som skissen viser burde forsterke anslagene som bjelkene hviler på med stålbjelker (typ UPE).

Bare vekten av tegl rett over som vil ligge mot bjelkene er ca 12 tonn (0.45 * 1.7 * 12 m * 1500 kg/m3) og så kommer eventuelle laster som den tar opp.

Om det blir noe av prosjektet må jeg likevel engasjere en konstruksjonsingeniør som lager tegninger og beregninger til byggesøknaden, men jeg er likevel litt nysgjerrig på å vite hvordan man beregner hvilke dimensjoner som trengs.

Noen som vet?

• 3D-modell av en åpning i en murvegg med stålbjelker forsterket over åpningen. Viser bærestruktur for et byggeprosjekt i en bolig fra 1920-tallet.
Hei! Problemet er nok å få på plass bjelkene, vanskelig å støtte. Sannsynligvis henger nok teglsteinen oppe uten bjelkene. Veggen var ca. 45 cm, ta en halvdel om gangen. Når det gjelder dimensjoner vet jeg ingenting, bare spekulasjoner. ALT 2stk Heb 200, 4 stk Vkr 90x5. Noe sveising trengs også.

jepp, man får nok ta det i omganger. Først hugge ut og legge inn liggende HEB eller HEA, deretter sage hugge ut for stående bjelkene og sette dem på plass, sveise sammen og så ta bort teglsteinen i midten.. og så får man repetere prosedyren fra andre siden igjen.. et skikkelig hestearbeid men det er bare bra for musklene =)

Inngrep i bærende konstruksjoner krever byggemelding. Dette krever ofte at man har en tegning samt en kvalitetsansvarlig. Deretter pleier også foreningen å kreve tegning for å få en godkjenning fra dem. Jeg råder deg til å kontakte en konstruktør for dette arbeidet. Dessuten kan du sikkert spare litt materiale. Normalt pleier man å kunne legge opp bjelkene i veggen og slippe søyler.

Du trenger antageligvis ikke å regne med all teglstein ovenfor. Teglsteinen valver ganske bra. Finnes det åpninger ovenfor?

Sist redigert:
En rask overslag gir at en HE180A bør klare den lasten.
Dette uten å vite spennvidder på de overliggende bjelkelagene, men med et påslag på momentet av egenvekt på ca 30%.
Du bør få utført en mer nøyaktig beregning.

En konstruktør vil som sagt regne og tegne på det hvis det blir aktuelt, men jeg var likevel interessert i hvordan man regner på det så jeg lærer noe.

Man må se på helheten. Hvordan ser det ut ovenfra? Hvor høy er veggen i leiligheten din? Man vil se hvordan lastene kan spres (valve). I beste fall kanskje det holder med L-stål på hver side som man freser inn i veggen før man river. Hvis det ikke er noen rariteter bør man nok ende opp med ca. 2 stk. HEA 120. Søyle trengs antagelig ikke.

Hvis du vil forske litt selv, besøk Byggesakskontoret og let etter konstruksjonstegninger. Du trenger tegninger på din etasje + etasjene over og under. Hvis du har det, blir det billigere siden konstruktøren slipper å gjøre det besøket.

Hvis du søker en konstruktør, send en PM så kanskje jeg kan hjelpe deg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.