Jeg planlegger å bygge et glasshus og trenger hjelp til å beregne dimensjonene på et par bjelker. På bildene nedenfor kan man se noen skisser jeg har laget på hvordan det omtrent skal se ut. Skissene er ikke komplette og mangler f.eks. taksperrer for kanalplasttaket. Slik har mine tanker gått:
  • Rommets tak består delvis av eksisterende takutstikk. Lengden fra der husets tak slutter og ytre veggen der bjelke D går, er 1700mm.
  • Stolpe C vil jeg helst slippe. Men hvis dimensjonene blir for kraftige på bjelke A og D, får jeg leve med den.
  • Bjelke A går hele uterommets bredde. Fri fra eksisterende tak. I den har jeg tenkt å feste taksperrene for kanalplasttaket.
  • Kanalplasttaket går inn rett under husets tak og slutter ved bjelken der hustak finnes. Der hvor hustak ikke finnes, går det over bjelken til bakkant.
  • Bjelke/taksperre B forankres i husets vegg (betong) for å avlaste bjelke A.
  • Siden jeg har begrenset takhøyde der husets tak slutter, er jeg opptatt av så lave bjelker som mulig.
  • Jeg er ikke fremmed for å bygge stommen i stål. 120x120x5 KKR som stolper burde holde. Skulle overliggende bjelker kunne være 120x???x? ville det vært perfekt. Bjelke A kan også gjerne være i KKR eller VKR.
  • Snølastsone 2.0

Skisse av planlagt glasshus med dimensjoner, viser plassering av stolper og bjelker, inkludert bjelke D og pelare C, samt mål på 7000mm og 3900mm. 3D-skisse av et planlagt glashus med markerte bærebjelker A, B, C og D. Ingen takstoler for kanalplasttaket er synlige. Skisse av glashus med flatt tak og store glasspaneler. Målinger og romoppsett vises med perspektiv fra utsiden.

Så oppsummert trenger jeg hjelp med å beregne bjelke A og D. Enten i limtre eller stål. Håper det finnes noen som kan hjelpe meg med det :-)

Jeg tydeliggjør spørsmålet mitt med en skisse. Håper noen kan hjelpe meg med å regne ut hva jeg trenger for bjelker. Skisse av et nytt rom med målte dimensjoner og plassering av skyvedører, brukt for å beregne nødvendige bjelker til byggprosjekt.

Har ikke svaret på ditt spørsmål, men avhengig av kommune og om byggetillatelse kreves kan det også bli aktuelt med K-tegninger. Har en pågående byggetillatelse hos kommunen for et uterom, og der krever kommunen en uttalelse fra konstruktør som bekrefter at konstruksjonen er fullgod.
Sjekk i så fall med din kommune, for hvis du trenger en bekreftelse på din egen designede konstruksjon, kan det kanskje være like greit å kontakte en konstruktør allerede nå i designfasen.

Ok, takk for tipset!

S
Trenger du fortsatt hjelp?

Takk, de spør, men jeg tok hjelp av en konstruktør som har regnet på det.

• Liker
scorp1on
  • Laddar…
S
M Mattaz skrev:
Takker dem spør, men jeg tok hjelp av en konstruktør som har regnet på det.
Kan man spørre hva det kostet deg å få hjelp av konstruktøren?

Jeg tok inn flere tilbud og fikk pris fra 4 500:- til 30 000:-. Tok en av de med lavest pris. Spontant føles det ganske dyrt for å regne på et par bjelker. De mater vel inn tallene i et konstruksjonsprogram som regner det ut. Men man skal vite hva man gjør og jeg orket ikke sette meg inn i alt.

S
Synes også at det høres dyrt ut. Selv om de ikke bruker noe program eller ferdige excelark så kan det ikke ta mer enn 2-3t å sette seg inn i problemet og utføre beregningen som er ganske enkel. Men takk, da vet jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.