Jeg skal åpne opp den bærende veggen mellom to rom. I overetasjen ligger det noen soverom. Huset ser ut omtrent som på bildet der bjelkelaget hviler på denne bærende veggen.

Skal åpne opp ca. 3,70 og tenkte å legge en limtrebjelke der istedenfor, 90 mm bred. Noen som tør å gi et grovt anslag på hvor høy den bør være?

Selv tenker jeg at det ikke må være så nøyaktig. Jeg sjekker rett og slett hva som finnes på lager, kanskje 90 x 300 mm, og går for det :-)

Plantegning som viser en støttevegg på 3,70 m mellom to rom. Tverrbjelker hviler på den bærende veggen. 8 m bredt hus.

Sjekk Setras nettside. Der finnes det en del ferdige dimensjoneringseksempler.

Forutsatt at veggen kun belastes av overliggende bjelkelag (ingen søyler eller tak som bæres opp m.m) så vil jeg si 90x315 klasse GL30c, antok da 30 kg/m2 for bjelkelaget og 200 kg/m2 for nyttelast. Kan jo dog trenges søyler og en grunn som kan ta hånd om punktlastene på ca 2,6 tonn - har du sjekket/tenkt noe på det?

P patrikd84 skrev:
Forutsatt at veggen kun belastes av overliggende bjelkelag (ingen søyler eller tak som bæres opp m.m) så ville jeg si 90x315 klasse GL30c, antok da 30 kg/m2 for bjelkelaget og 200 kg/m2 for nyttig last. Det kan imidlertid være behov for søyler og et fundament som kan håndtere punktlastene på ca 2,6 tonn - har du sjekket/vurdert noe på det?
Takk. Jeg hadde på følelsen valgt 90 x 360, hvilket Moelvens enkle dimensjoneringsprogram også sa, da med nedbøyning på 6 mm. Siden deres program er veldig enkelt, tror jeg de har en viss margin i systemet. Men 315 eller 360 høyde ser ut til å bli bra.

Punktlastene i stenderne må selvfølgelig også tas i betraktning, men jeg er ganske sikker på at det ligger en bærende støpt vegg under, så det skal være trygt.

Høres bra ut! Nedbøyningen blir så klart litt større med 90x315 enn x360. Med mine antagelser så ligger den på 10 resp. 7 mm (langtid), for en 3,8 m lang bjelke.

P patrikd84 skrev:
Høres bra ut! Nedbøyningen blir så klart litt større med 90x315 enn x360. Med mine antagelser så ligger den på 10 hhv. 7 mm (langtid), for en 3,8 m lang bjelke.
Vet du hva som er godkjente verdier for nedbøyning?

Akkurat nedbøyning er ofte basert på funksjon (f.eks kan ikke noe som bærer opp glass bøye for mye, da kan glasset gå i stykker) og estetikk (du skal ikke tenke på at bjelken bøyer seg "for mye" selv om bjelken holder for det), få strenge krav i normer men finnes anbefalinger bla hos Träguiden.

https://www.traguiden.se/konstrukti...iska-deformationer/deformationsbegransningar/

L/300 pleier å være ok om det ikke gjelder for lange bjelker, da kan det være passende å sette en absolutt verdi på 20-30 mm kanskje.

Jeg tok utgangspunkt i L/300 (~12 mm) da jeg valgte 90x315.

Hva havner du på for egenfrekvens?

P patrikd84 skrev:
Akkurat nedbøyning er oftest basert på funksjon (for eksempel kan ikke noe som bærer opp glass bøye for mye, da kan glasset gå i stykker) og estetikk (du skal ikke tenke på at bjelken bøyer seg "for mye" selv om bjelken tåler det), få strenge krav i normer men det finnes anbefalinger blant annet hos Träguiden.

[lenke]

L/300 pleier å være greit hvis det ikke dreier seg om for lange bjelker, da kan det være hensiktsmessig å sette en absolutt verdi på 20-30 mm kanskje.

Jeg tok utgangspunkt i L/300 (~12 mm) når jeg valgte 90x315.
Ja stor forskjell om det er et baderom med klinker oppå eller bare vanlige rom med parkettgulv så klart.

Ettersom en 360-bjelke bøyer 6 mm ifølge beregning, så er det altså omtrent halvparten av maksimalt verdi. Muligens kunne jeg altså gå ned litt i dimensjon da, men nå er den bestilt og fri passasjehøyde under vil bli tilstrekkelig.

Stort takk for hjelp med tall og tips.

B bossespecial skrev:
Hva havner du på for egenfrekvens?
Har ikke sjekket den siden bjelkelaget er det samme (og ukjent, i alle fall i tråden) og "bare" støtten endres. Bekymret for at bjelken skal begynne å vibrere?

Bjelkens (90x360) egenfrekvens med antatt egenvekt på bjelkelaget er 38 Hz, om jeg tastet inn riktig på telefonens kalkulator :)

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.