Hei.
Jeg har en kompis som nettopp har blitt ferdig bygging - ingeniør altså.
Som en tulleoppgave skal han få regne på en sak. Svaret han gir spiller egentlig ingen rolle, men jeg vil ha noenlunde gode inndata.
Jeg ser for meg en carport som hviler på seks søyler. Kanskje 3x5 m. Bygget i tre med takpapp som taktekking.
Hva blir de relevante kreftene på fundamentene?
Mvh
Anders
Jeg har en kompis som nettopp har blitt ferdig bygging - ingeniør altså.
Som en tulleoppgave skal han få regne på en sak. Svaret han gir spiller egentlig ingen rolle, men jeg vil ha noenlunde gode inndata.
Jeg ser for meg en carport som hviler på seks søyler. Kanskje 3x5 m. Bygget i tre med takpapp som taktekking.
Hva blir de relevante kreftene på fundamentene?
Mvh
Anders
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det henger helt på hvilken snøsonen (= ort) carporten finnes i.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Västmanland har snøsone 2 og 2,5 avhengig av sted. Regn med 2,5 kN/kvm + 0,3 kN/kvm for et lett tak dvs 2,8 kN/kvm. Ta dette tallet ganger 15 kvm og del det med 6 søyler, og resultatet blir 7 kN per søyle.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Om han nå nettopp er ferdig med sin utdanning, så regner han med eurocode, noe som gjør at hans svar vil avvike noe fra justus svar, men det vil absolutt være i samme herad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg så det mer som en teoretisk regneøvelse i mekanikk enn et konkret konstruksjonsspørsmål. Skal man fordele lasten likt på alle stolpene, forutsetter det at de er plassert på en bestemt måte. I praksis er det nok vanlig at midtstolpene får en større last enn sidestolpene.
Klikk her for å svare