Hei,

har blitt flittig bruker av forumet og fått stor nytte av alle tråder som finnes ved pågående husbygging!

nå når innsiden begynner å bli klar så har jeg begynt å fundere på hvordan konstruksjonen av balkongen vil se ut.

har et sokkelhus hvor kjøkken/stue finnes i overetasjen og til dette skal det bygges en balkong langs med hele langsiden på huset (16,3m) dette er allerede godkjent i byggetillatelsen.

balkongen vil for det meste gå ut 3,5m fra husveggen og være 9,6m bred (resterende del blir en gangbro fra master bedroom til store balkongen).

Nå til mitt spørsmål, hvordan skal dette dimensjoneres på riktig måte? Jeg vil kun at det skal være stolper i forkant og med innfelt rammeverk for å ikke skjule for mye i underetasjen.

min tanke er at det skal være ca 2,4m mellom stolpene som lages av limtrestolper samt en bjelke av limtre 66x315. Gulvbjelkene blir deretter 220x45 (cc300 alternativt cc450) impregnert trevirke. Terrassebord 34x145 oppå alt. Stolpene skal støpes i pilarer som deretter også skal støpes inn for å skape uteplassen under balkongen.

Er det greit å blande impregnert og limtre på denne måten?
Har jeg forstått riktig når jeg har lest diverse dimensjoneringsguider? Eller har jeg over-/under-dimensjonert?

rekkverket vil bli et glassrekkverk uten stolper så det blir en viss tyngde der også. Gangbroen vil bygges av samme dimensjoner som den store delen av estetiske grunner.

Gi gjerne innspill og tanken er å starte en byggtråd når det er klart.

Byr på et bilde av hvordan det ser ut akkurat nå. @villasegerlund på instagram for de interesserte.

• Moderne suterrenghus med store vinduer under bygging, en gravemaskin graver i bakken foran huset. Snødekt bakke og solskinn.
S
Hvorfor så høy limtrebjelke som bærebjelke hvis du skal ha innfelte gulvbjelker (som sannsynligvis festes med bjelkesko?) og hva har du tenkt deg for dimensjon på søyler?

Etter det jeg har lest, er det limtre som kreves når jeg vil ha en større avstand mellom søylene. Derfor spør jeg her om jeg har tenkt riktig både når jeg har sjekket med dimensjoneringsveiledningen og lignende tabeller. Overdimensjonerer gjerne litt for å få en mer stabil (tror jeg?) konstruksjon.

Søylene lages enten av 90x90 limtre eller 115x115 limtre, begge fungerer bra, det blir det estetiske som får avgjøre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.