32.205 lest ·
6 svar
32k lest
6 svar
Dimensjonere bjelke for å erstatte bærende vegg
Hei
Jeg planlegger å fjerne en bærende vegg mellom kjøkken og stue. Åpningen vil være ca. 2,5 m og veggen er 20 cm lettbetong ifølge byggeforskriftene. Det finnes ingen etasje over, og yttertaket er flatt. Jeg ønsker derfor hjelp med å beregne passende dimensjon på bjelken for å erstatte den fjernede veggen.
Jeg vedlegger en plantegning. Det er veggen som er rett ovenfor "kjøkken" som skal erstattes av en bardisk.
Er det noen som kan svare direkte eller har tips om hvor man kan henvende seg for å få hjelp? Gjerne innenfor Täby kommune. Hva koster det omtrent å få en konstruktør til å se på det og gjøre en beregning?
Må man alltid sende en byggemelding når man river en bærende vegg? Må man avvente noe vedtak, eller kan man starte med arbeidet og samtidig håndtere byggemeldingen osv.
Jeg planlegger å fjerne en bærende vegg mellom kjøkken og stue. Åpningen vil være ca. 2,5 m og veggen er 20 cm lettbetong ifølge byggeforskriftene. Det finnes ingen etasje over, og yttertaket er flatt. Jeg ønsker derfor hjelp med å beregne passende dimensjon på bjelken for å erstatte den fjernede veggen.
Jeg vedlegger en plantegning. Det er veggen som er rett ovenfor "kjøkken" som skal erstattes av en bardisk.
Er det noen som kan svare direkte eller har tips om hvor man kan henvende seg for å få hjelp? Gjerne innenfor Täby kommune. Hva koster det omtrent å få en konstruktør til å se på det og gjøre en beregning?
Må man alltid sende en byggemelding når man river en bærende vegg? Må man avvente noe vedtak, eller kan man starte med arbeidet og samtidig håndtere byggemeldingen osv.
Jeg engasjerte en byggkonstruktør for beregning av bjelker. Fikk beregnet for tre vegger som skulle rives, og det kostet ca 3000 kr, og da fikk jeg tegninger i pdf-format. Føltes som en overkommelig kostnad å få det profesjonelt gjort. Selvfølgelig kan du sikkert bare ta i med solide dimensjoner og håpe det går bra, sånn gjør mange. Man skal gjøre byggemelding for å endre planløsning. *host*
Jeg engasjerte en konstruktør som har vært og sett på veggen og huset. Problemet var at jeg ønsket å skåne taket i stuen på den ene siden av veggen siden det ser friskt ut og ville innebære en unødvendig kostnad å gjøre om. Ettersom det går betongplater som skjøtes/avsluttes på den bærende veggen så måtte man bære av på begge sider før riving. Siden taket i stuen er kledd med vev så ville det nok ryke, og det ønsket jeg gjerne å unngå om mulig.
Konstruktøren kom med løsningen å lage spor i lettbetongen på begge sider av veggen ca 15-20 cm fra taket. I sporene fester man hver sin L- eller V-bjelke. Så er det bare å rive. Tegningene skal bli klare i dag, håper jeg. Alt skulle koste ca 4000 kr
Noen som vet et sted hvor man kan kjøpe jernbjelker? Gjerne i nordre del av byen.
Konstruktøren kom med løsningen å lage spor i lettbetongen på begge sider av veggen ca 15-20 cm fra taket. I sporene fester man hver sin L- eller V-bjelke. Så er det bare å rive. Tegningene skal bli klare i dag, håper jeg. Alt skulle koste ca 4000 kr
Noen som vet et sted hvor man kan kjøpe jernbjelker? Gjerne i nordre del av byen.
Medlem
· Stockholm
· 7 innlegg
Lurer på hvordan det gikk, og hvilken sum du måtte betale? Befinner meg i samme situasjon og lurer på om det er verdt å begynne å søke byggelov etc eller om kostnaden er for stor. Takknemlig for svar
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Gammal vattenskada, förstärka takbalk
Tak & Vind -
Forsterkning av Limtredrager
Bygningsfysikk -
Balkong: finne løsning for veggpanel/spaljé uten å bore i fasaden
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Dimensjonere bjelke for erstatning av vegg.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi