Hei,
Tenkte å bygge en liten terrasse til min bod på 6m x 2,20, altså langs hele boden og 2,20 ut. Vil klare meg med en plintrad på lecablokker og feste en bærende bjelke i boden. Hva ville dere valgt for dimensjon på den bærende bjelken samt ytre støttebjelke + gulvbjelker (kjører vel standard 60 cm mellom disse)
Spurte en ganske erfaren byggmester som trodde det ville holde med 2*4 (altså 45*95?), men føler at jeg ville hatt 45*145 i alle fall. Hva tror dere?
takk/David
Tenkte å bygge en liten terrasse til min bod på 6m x 2,20, altså langs hele boden og 2,20 ut. Vil klare meg med en plintrad på lecablokker og feste en bærende bjelke i boden. Hva ville dere valgt for dimensjon på den bærende bjelken samt ytre støttebjelke + gulvbjelker (kjører vel standard 60 cm mellom disse)
Spurte en ganske erfaren byggmester som trodde det ville holde med 2*4 (altså 45*95?), men føler at jeg ville hatt 45*145 i alle fall. Hva tror dere?
takk/David
ok takk, har tenkt litt i de banene også, men anta at jeg bare vil legge en plintrad (bökigt bergigt underlag där mittplintraden skulle ligga i så fall), holder det med 45x145 overalt eller er det minst 45x195 som gjelder for at det skal bli rimelig ustødig?
Medlem
· Södermanland
· 61 innlegg
45*95 er nok vil jeg tro, men jeg ville tatt noe litt grovere, typ 45x120 minst i alle fall, 2 meter mellom plint skal ikke overskrides for øvrig.
Oskar
Oskar
Det er vel ffa at det ikke er før ca 220 ut som det føles rimelig smidig å legge betongplater/lecablokk, pga ujevnt berg og annet under det kommende terrassedekket. Men om man skulle kjøre overheng, er det ikke noe problem at den ytre støttebjelken ikke får noen støtte nedenfra da i så fall?
Klikk her for å svare