kjør selv 45x70

• Liker
MBjörling
  • Laddar…
Vi har 40x64 med cc60 overalt, unntatt våtrom hvor det er cc30

Jo tykkere veggen er, jo mer trøblete blir det å fylle ut ved dørene siden karmen vanligvis er 50mm tykk.

En standardkarm holder vel rundt 90 mm?!

Avhengig av hva du tenker å bekle regelverket med, ville jeg svart forskjellig, dessuten om det skal være noen tyngre hengende installasjoner/møbler på veggen som for eksempel wc-stol, kommoder eller lignende. Takhøyde?

Selv mener jeg at en 45x45 regel med to lag plater på begge sider er mer enn nok for en innervegg som ikke er bærende eller belastet.

Bruker man det, blir veggen rundt 95 mm tykk og er derfor lett å sette akkurat dørkarm i.

/ Tommy

har brukt 2"2 og 2"3 overalt avhengig av rom og om det grenser mot gammelt materiale/tykkelse mm

45x70 ser ut til å være standard hos de fleste husleverandører for ikke-bærende innervegger, så det kan dere trygt bruke.

Vi bruker 17 mm rupanel + 9 mm gips på begge sider og får en meget stabil vegg på 118 mm, dørkarmene er 120 så det passer perfekt.

Ikke glem å slenge i litt isolasjon når du likevel holder på, det demper en del lyd.

Jomen, 9mm finnes ;) Ganske hendige å jobbe med, betydelig lettere enn 13 og mer stabile enn 6.

Så akkurat at min nattlige hoderegning etterlater litt å ønske, 70mm + 52 er ikke 118 men ca 122. I praksis uten større betydning, men rett skal være rett.

Bob_the_builder
9 mm er såkalt utvendig gips, impregnert for å tåle fukt ved bruk som vindsperreplate på reisverket. Leste et sted at den IKKE skal brukes innendørs, men forsto aldri hvorfor.

Tja, den gips jeg har satt opp er definitivt innendørsgips, men det finnes jo en del varianter

Bob_the_builder
Å? Hvilken produsent kommer den fra (er selv litt interessert i den tykkelsen inne, nemlig).

Gyproc om jeg ikke husker feil, har for meg at de heter GN9.

Det var faktisk et forslag fra husleverandøren nettopp for å få det til å passe med dørkarmene, jeg hadde spesifisert 13 men vi ble enige om 9 så det var det som kom i leveransen.

Bob_the_builder
Nei, det burde ikke være Gyproc... Jeg har deres håndbok hjemme, og de eneste platene som er 9 mm er utendørsgips (GU/GUE) og takpanelet (GW). Merkelig.

Jeg skal sjekke igjen så kommer jeg tilbake med mer info

GN9 er det som tidligere het GNU

Gnuer brukes utendørs i 99%. Vet ikke hvorfor man ikke skulle kunne ha dem inne. Dyrt kanskje?

Det kanskje er en form for giftig impregnering i pappen?
De der platene er jo grønne....
Vilt gjetting fra min side, skal tillegges.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.